Twinkle | Digital Commerce

Bijna helft consumenten bestelt sinterklaaskado’s op tijd

2021-12-02
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:04

Zo’n 45 procent van de consumenten had half november de kado’s voor Sinterklaas al besteld. Een maand eerder had 30 procent dat al gedaan.

Dat blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, uitgevoerd door Ruigrok NetPanel. Een jaar geleden lag het percentage half november nog op 36 procent en in oktober op 26 procent. De stijging heeft te maken met dat consumenten meer rekening houden met drukte bij webshops, onder meer de enorme drukte van vorig jaar zorgde voor veel vertraging. Ook benadrukt de branche al een paar jaar via een campagne dat het beter is om op tijd te bestellen. Dat consumenten nu daadwerkelijke eerder bestellen is een goede zaak, stelt directeur Marlene ten Ham van Thuiswinkel.org. ‘Want hiermee verlichten we de druk op de hele keten. Zeker nu er opnieuw een gedeeltelijke lockdown is, helpt het dat consumenten niet tot het laatste moment wachten met bestellen en hebben ze zo hun kado’s op tijd in huis.’

Ook houdt de consument al rekening met Kerstmis. Half november had 38 procent van de Nederlanders al kerstaankopen gedaan, vorig jaar was dit nog 25 procent rond die tijd. Een ruime meerderheid (79 procent) geeft daarnaast aan nog niet klaar te zijn met de aankopen en meer te gaan bestellen.