De gedeeltelijke lockdown heeft ook in het eerste kwartaal van 2021 bijgedragen aan de groei van Nederlandse webshops. De online consumentenbestedingen groeiden met 26 procent naar 7,7 miljard euro.
Zo is te lezen in de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK in opdracht van branchevereniging Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.
Nieuwe kopers
Er waren in het eerste kwartaal van dit jaar bijna 1 miljoen nieuwe online kopers ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook het gemiddeld besteed bedrag per online koper steeg sterk. De groei (van 34 procent) bij Nederlandse webshops is beduidend hoger dan bij internationale webshops (+10 procent). Er werden 91,6 miljoen online aankopen gedaan, een stijging van 31 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze aankopen waren samen goed voor 7,7 miljard euro, wat 26 procent meer is dan Q1 2020.
Hoogste percentage ooit
‘Als we kijken naar de online bestedingen aan producten, dan zien we dat het aandeel van de e-commercebranche in de totale detailhandelsector op ruim 22 procent ligt. Dat is het hoogste percentage ooit gemeten, want normaal schommelt dat rond de 10 procent,’ vertelt Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org. De lockdown zorgde er ook voor dat er meer webshops bijkwamen. In Q1 van dit jaar kwamen er ruim 4.600 webwinkels bij ten opzichte van ruim 2.200 in dezelfde periode vorig jaar.
In en om het huis
Inzoomend op de categorieën zijn met name de ‘in en om het huis’-categorieën flink gegroeid. Zo groeide de online bestedingen bij Home & Living met 118 procent, consumentenelektronica met 86 procent en speelgoed met 83 procent. Food/Nearfood steeg dit kwartaal in absolute zin het hardst, waar het online aandeel steeg naar 9 procent.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online groei in Q1 houdt dankzij lockdown aan
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.