Twinkle | Digital Commerce

Prospecting campagnes Traffic Today doen brand awareness MaxiAxi hard stijgen

2021-06-22
1000562
  • [branded content]
  • 3:30

Met een groot aantal Nederlandse DJ’s in de mondiale top 100 en de ene na de andere podcast die wordt toegevoegd aan de afspeellijsten van Spotify, is Nederland het gedroomde land voor MaxiAxi, de gigant in licht en geluid. Maar aangezien MaxiAxi zich eerder alleen nog maar op geluidsapparatuur en partyverlichting toespitste, diende het productaanbod ineens uitgebreid te worden toen het coronamonster de kop opstak begin 2020.

Aan de hand van Digital Marketing Agency Traffic Today voerde het een frisse marketing wind door het bedrijf in de coronaperiode. Een omslag die zeer goed uitpakte. Twinkle Magazine bracht een bezoek aan Almelo, waar het in gesprek ging met Sven van Laar (Algemeen Directeur, MaxiAxi) en Roy van der Zaag (Head of Innovation, Traffic Today).

Prospecting

SEO is een marketinginstrument dat Traffic Today bij het merendeel van haar klanten vanaf het begin bespeelt. Maar vanwege de drastische koerswijziging die ineens gevoerd moest worden, wist Roy direct dat de budgetten anders ingezet moesten worden. “Op de korte termijn zouden we het daar simpelweg niet mee redden. Eerder waren we bezig met het heractiveren van mensen met wie we al een touchpoint hadden; nu lieten we nieuwe mensen in contact komen met MaxiAxi door prospect campagnes in te zetten.”

Eén van de kanalen die Traffic Today inzette voor deze campagne, was Tiktok Ads. Roy blikt terug. “We hebben daar heel veel bereik mee gecreëerd, tegen hele interessante prijzen marketingwise. De CPC zat op 1 cent, waardoor we honderdduizenden weergaven kregen voor een prikkie.”

De CPC zat op 1 cent, waardoor we honderdduizenden weergaven kregen voor een prikkie

De ideeën voor deze video’s kwamen van Traffic Today, waarna de content creators van MaxiAxi het hebben geproduceerd. Hiervoor werd onder andere gebruikgemaakt van een studio in Dalfsen, waar attributen staan die ooit in handen waren van the Beatles.

Nieuw pand

Bij aankomst op Bedrijvenpark Twente Noord in Almelo, is er direct één ding wat in het oog springt. We hebben namelijk nog geen stap in het pand gezet, of de geur van nieuwigheid dwarrelt ons tegemoet. MaxiAxi, dat dit ultramoderne gebouw (circa 20.000 m2) samen met moederbedrijf Tronios bestiert, is hier pas in april 2021 neergestreken. De open raampartijen symboliseren de bedrijfscultuur, terwijl de glimmende parketvloer mooi contrasteert met de donkere wanden.

“Dit is echt state of the art”, zegt Sven trots in het rond kijkend. “We hebben logistiek gezien flink kunnen opschalen. Vroeger moesten we nog weleens ruimte bijhuren, maar nu kunnen we de drukte mede dankzij ons vernieuwde Warehouse Management System beter handelen.”

Roy vult aan. “We zitten in een sterke fase bij MaxiAxi, waardoor de groei eerder een interne uitdaging was. Nu kunnen we veel makkelijker gas geven.” Met het logistieke centrum van circa 20.000 m2 is MaxiAxi klaar voor de toekomst.

Customer Data Platform

Nadat meer en meer potentiële klanten weet hadden van het vernieuwde assortiment van MaxiAxi, werd besloten om de klantreis verder te optimaliseren met behulp van een CDP. “We zijn altijd al geïnteresseerd geweest in het testen van zaken”, vertelt Sven. Eerder deden we vaak wat, zonder resultaat te weten omdat het niet gemeten werd, maar sinds we dit samen doen met Traffic Today, weten we beter wat veranderingen doen.”

Roy haakt daarop in. “We wilden de webshop persoonlijker maken, om de consument zo te helpen bij het maken van keuzes. Hierbij toonden we bij specifieke producten hoeveel shoppers er actief waren en lieten we op de productpagina zien hoe vaak een specifiek artikel die week gekocht werd. De conversieratio heeft daardoor een positieve uplift gehad.”

Volwaardig partner

Ondanks dat de focus afgelopen jaar verlegd werd naar consumentenelektronica, blijft MaxiAxi producten aanbieden voor feesten en partijen. Sven: “We zien de vraag naar geluidsinstallaties de laatste tijd weer wat groeien, omdat men ste eds meer lijkt samen te komen.” Daarmee weten de ‘oude’ klanten MaxiAxi nog altijd te vinden. Om nog beter in te spelen op de behoeftes van haar klanten, ging afgelopen maand het redesign van de Magento 2 webshop live. Roy: “Voor de gebruiker is het zo veel duidelijker geworden wat iedere categorie inhoudt.” Sven besluit. “Het drieluik webbouwer, MaxiAxi en Traffic Today bleek daarmee goed te werken.”

Op de foto: Sven van Laar (links) en Roy van der Zaag

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Traffic Today