Twinkle | Digital Commerce

Consumenten trappen vaker in malafide shops

2021-06-25
1000562
  • [nieuws]
  • 1:04

Consumenten zijn steeds vaker de dupe van malafide webshops. Het afgelopen jaar heeft één op de acht Nederlanders iets besteld bij een valse webshop.

Dat schrijft De Telegraaf op basis van onderzoek van creditcardmaatschappij ICS. Er is sprake van een toename, in 2019 bestelde één op de dertien nog iets bij een malafide webwinkel. ‘Dit soort webshops lichten mensen bewust op door de producten niet te leveren of nep-producten te leveren’, stelt Duncan Macdonald van ICS. ‘Vaak merkt de consument dit pas achteraf wanneer producten dus niet aankomen of de webshop onbereikbaar is.’

Ook blijken jongeren tussen de 18 en 24 jaar veel meer geld uit te geven bij malafide webshops dan oudere consumenten, vaak doordat ze gelokt worden door hoge kortingen. Malafide webshops zijn vaak moeilijk van echt te onderscheiden. Geadviseerd wordt om bij twijfel vooraf goed te controleren of de shop te boek staat als malafide. De toename valt te verklaren doordat de afgelopen tijd veel meer webshops – en dus ook malafide – bij zijn gekomen

Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN), dat gebruikmaakt van een speciale tool om malafide winkels op te sporen, liet vorig jaar november nog weten in dat jaar slechts 70 nepshops te hebben opgespoord. Het jaar ervoor waren dat er 400.