Twinkle | Digital Commerce

Online bestedingen opnieuw in de lift

2020-12-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:06

Consumenten spendeerden online meer in het derde kwartaal. Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar groeiden de online consumentenbestedingen met 4 procent naar 5,7 miljard euro, waar de online aankopen met 23 procent stegen naar 75,9 miljoen euro. Dat blijkt uit de meest actuele Thuiswinkel Markt Monitor.

‘Het derde kwartaal laat eenzelfde ontwikkeling zien als het tweede kwartaal, maar de versoepelingen van de overheidsmaatregelen gedurende de zomer zijn hier ook in terug te zien’, duidt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de jongste onderzoeksresultaten. ‘De groei van de online bestedingen en aankopen van producten was nog steeds hoog, maar er werd ook weer meer in de fysieke winkelstraat gekocht. Daarnaast zorgden de voorzichtige versoepelingen binnen de reis- en vrijetijdsbranches ervoor dat de daling in het aantal aankopen hierbinnen enigszins werd afgeremd.’

Inzoomend op productcategorieën was er afgelopen kwartaal vooral een sterke groei zichtbaar in de online uitgaven toebedeeld aan home & living (+106 procent), food/nearfood (+61 procent) en sport & recreatie (+51 procent). De onderzoeksresultaten leren verder dat er circa 760.000 nieuwe e-shoppers bijgekomen zijn ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, wat een groei van 7 procent betekent.