Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Vietnam

2020-12-23
1000562
  • [onderzoek]
  • 2:06

Twinkle zoekt letterlijk de grens op. In de rubriek Grenzeloos laat de redactie haar licht schijnen op een e-commerce-ontwikkeling in een land dat niet vaak aan bod komt, maar zeker de moeite waard is om te bespreken. Deze keer: grootse plannen in Vietnam.

Vietnam, buurland van e-commercewalhalla China, staat nou niet meteen bekend om zijn grote webshops, noch als voorloper op het gebied van digital commerce. Toch wordt er dit jaar naar verwachting zo’n 13 miljard dollar omgezet. De Vietnamese regering kwam eerder dit jaar met een vrij ambitieus plan: tot 2025 moet de e-commercemarkt jaarlijks met een kwart groeien. In totaal moet de online omzet tegen die tijd bijna zijn verdrievoudigd naar 35 miljard dollar. Een grote rol daarin is weggelegd voor de Vietnamese bevolking. Met zo’n 100 miljoen inwoners op ongeveer 330.000 vierkante kilometer behoort Vietnam tot de dichtstbevolkte landen ter wereld. Over vijf jaar moet meer dan de helft van die bevolking online kopen.

Prominentere rol

Om dat te bereiken heeft de regering eerder dit jaar dus een plan gelanceerd, waarin ze stelt dat er moet worden geïnvesteerd in de ontwikkeling van een gezonde, concurrerende en duurzame markt. Ook moet e-commerce-ontwikkeling in verschillende steden een prominentere rol krijgen. Een ander deel van het plan is dat e-commerce gaat bijdragen aan de groei van export, bijvoorbeeld door het aantrekkelijker te maken voor consumenten uit andere landen om Vietnamese goederen online te kopen. In totaal wil de regering dat in 2025 jaarlijks ongeveer 600 dollar per inwoner wordt uitgegeven aan online aankopen.

Uit het plan blijkt ook dat de groei van de e-commercemarkt in dat land op heel andere vlakken te behalen valt dan bijvoorbeeld in Nederland. Hier is het gebruikelijk dat door het hele land webwinkels en logistieke partijen gevestigd zijn. In Vietnam is dat geheel anders: tegen 2025 zit naar verwachting de helft van de e-commercemarkt gecentreerd in de twee grootste steden: hoofdstad Hanoi en Ho Chi Minhstad. Wel is het streven van de regering dus om e-commerce een boost te geven in andere steden in Vietnam, zo zou de helft van alle gemeentes in het land de ‘aanwezigheid van online verkopers moeten merken’.

Populaire shops

Dan de huidige status van de e-commercemarkt, die is dus zoals gezegd naar verwachting dit jaar 13 miljard dollar groot. Vietnam kent momenteel al ongeveer 35 miljoen actieve e-shoppers, volgens cijfers van Statista. Populaire shops, op basis van maandelijkse sitebezoeken, zijn Sendo, Lazada, Chotot, Tiki, en Shopee. Dit zijn voornamelijk platforms met verschillende productcategorieën. Het assortiment is dan ook vaak vergelijkbaar met platforms als Amazon en bol.com.