Consumenten zijn steeds vaker goedkoper uit bij Amazon.nl. Zij kiezen logischerwijs dan ook steeds vaker voor de Amerikaanse webreus, die in maart dit jaar zijn Nederlandse domein fors uitbreidde.
Dat blijkt uit onderzoek van Omnia Retail, in opdracht van het FD en BNR. De lancering van Amazon.nl, die plaatsvond in de week van de eerste coronapersconferentie van het kabinet, werd door velen als rommelig beschouwd. Zo waren de zoekresultaten niet optimaal en viel van veel productteksten geen chocola te maken.
Maar inmiddels weet Amazon.nl dus langzaam maar zeker wat terrein ten opzichte van grote gevestigde Nederlandse webspelers te winnen, stellen de onderzoekers. Uit een analyse onder duizenden veel verkochten producten van de afgelopen maanden blijkt dat Amazon.nl gemiddeld ruim lagere prijzen hanteert. Zo betalen veel consumenten voor populair speelgoed en elektronica gemiddeld 7 tot 9 procent minder dan bij bol.com en MediaMarkt. Bij wehkamp en Coolblue was het prijsverschil nog groter.
Hoewel veel Nederlandse shops op productniveau meebewegen met de prijzen van Amazon, blijkt geen enkele webshop structureel te zwichten voor de agressieve prijsvoering van Amazon.nl. Volgens Omnia Retail is dat ook niet nodig, omdat de covid-19-pandemie dit jaar een groter effect op de Nederlandse webshops heeft gehad dan de komst van Amazon. ‘Maar na corona kunnen deze verschillen pijn gaan doen.’
Of de komst van Amazon de gevestigde orde daadwerkelijk pijn doet, is alleen op basis van indicaties in te schatten. Via prijsvergelijkers zouden consumenten inmiddels evenveel doorklikken naar Amazon.nl als bol.com. Daarnaast zou volgens onderzoeksbureau Vinex het bereik van Amazon in november zijn gestegen naar 7,3 miljoen Nederlanders.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Amazon.nl wint terrein, vooral door lage prijzen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.