10 maart 2020 zal de boeken ingaan als de dag dat Amazon dan eindelijk met een voltallig aanbod naar Nederland komt. De e-commercereus zet gelijk groot in, met honderd miljoen producten in dertig categorieën.
Van levensmiddelen tot gaming en van woonaccessoires tot kleding, het aanbod van Amazon is sinds vandaag ruimschoots uitgebreid. Want waar het Amerikaanse bedrijf eerst in zijn Nederlandse webwinkel alleen e-readers en e-books verkocht, is die shop nu tot een volwaardig webwarenhuis uitgebouwd.
Een aanbod dat de komende tijd nog fors zal worden uitgebreid, zoals Alex Ootes, bij Amazon verantwoordelijk voor de Europese expansie, vandaag in gesprek met NRC stelt. ‘We beginnen bescheiden. Op termijn wil Amazon in Nederland naar de Amerikaanse omvang.’ Dat zou dus betekenen dat het aanbod, dat nu dus bestaat uit zo’n honderd miljoen producten, wordt uitgebreid naar ‘honderden’ miljoenen producten.
Prime voor 2,99 euro per maand
En dat nieuwe aanbod wordt op de aangevulde site van Amazon.nl vergezeld door een welkomstbericht: ‘Welkom bij het nieuwe Amazon.nl’. Amazon belooft een groot aanbod voor lage prijzen. Duidelijk is wel dat het aanbod van Amazon in aantal ongeveer vier keer groter is dan dat van bol.com. En, als de vergelijking met bol.com dan toch wordt gemaakt: het ledenprogramma van Amazon, ‘Prime’, wordt in Nederland nu voor 2,99 euro per maand aangeboden, na een gratis proefperiode van 30 dagen, terwijl dit vorig jaar voor Nederlandse consumenten werd verhoogd van 3,99 naar 5,99 euro. Of het nu ook om een tijdelijk tarief gaat, is niet bekend. Wat wel duidelijk is, is dat het ledenprogramma van bol.com ‘Select’ met een tientje per jaar aanzienlijk goedkoper is. Daarbij moet wel gezegd worden dat de inhoud van beide ledenprogramma’s nogal van elkaar verschilt. Zo zit bij Amazon Prime ook Prime Video inbegrepen.
Meer over Amazon in Nederland lees je in ons dossier.
Leveren doet Amazon vanuit een distributiecentrum net over de grens in Mönchengladbach. Bestellingen boven de 20 euro worden gratis geleverd.
De uitbreiding van Amazon zat er natuurlijk al lang aan te komen. In januari riep het Amerikaanse bedrijf ondernemers op om zich als verkoper aan te melden bij het platform. Om vervolgens het platform fors uit te breiden. Dat deden blijkbaar veel bedrijven, Amazon noemt geen exacte aantallen, maar heeft het over ‘duizenden’ Nederlandse bedrijven. Uit het persbericht: ‘Met Amazon.nl willen we geven waar onze Nederlandse klanten ons om vroegen: de mogelijkheid om in een Nederlandstalige Amazonwinkel te kopen’, aldus Ootes. Dat konden Nederlandse klanten al wel langer, in de Duitse webshop was – en is nog steeds – een sectie ingericht voor Nederlandse consumenten. Ootes: ‘Het is onze missie Nederlandse klanten een uitgebreid productassortiment, lage prijzen en gemak aan te bieden en we zullen er alles aan doen om hun verwachtingen te voldoen.’
Het aanbod op de Duitse shop voor Nederlandse consumenten blijft ook nog gewoon bestaan, beloofde een woordvoerder van Amazon eerder aan Twinkle. ‘Iedereen is natuurlijk vrij om dat voor zichzelf te bepalen. Wij willen overal een optie zijn.’
Lees ook:
'Hoe hoog wordt de boom van Amazon.nl' (Twinkle 10 2019)
'Amazon kondigt uitbreiding Nederland officieel aan' (15 januari 2020)
'Wat winnen consumenten met Amazon.nl' (17 januari 2020)
'Amazon gaat voor Thuiswinkel Waarborg' (30 januari 2020)
Het stikt van de chinese verkopers die alles maar kunnen verkopen zonder dat producten goedgekeurd zijn, geen invoerrechten en belasting betalen. Dat dit allemaal zomaar kan via Amazon, terwijl Nederlandse webshops aan alle eisen moeten voldoen. Ongelofelijk dat er door de Nederlandse overheid niet wordt opgetreden tegen deze overtredingen van de wet en oneerlijke concurrentie.
Slechts enkele voorbeelden: Kunstwimpers Eur. 0,68 Gratis bezorgd vanuit China. Portemonnee Eur. 0,45 Gratis bezorgd vanuit China. Nekkussen Eur. 1,46 Gratis bezorgd vanuit China. Baby rammelaar Eur. Eur. 1,15 Gratis bezorgd vanuit China, het zal je kind maar zijn.... Hier kan geen enkele Nederlandse retailer tegenaan. Dit heeft niets meer met eerlijke concurrentie te maken maar met het kapot maken van de Nederlandse markt, bah....
Ook fashion. Wij worden door merken al terug geroepen als we 19,95 vragen in plaatst van 20 euro. en nu bied Amazon dit voor 14,70 aan.....
Online en Offline hebben een groot probleem. Ik heb behoorlijk wat producten getest. Iedere keer zie ik Amazon als winnaar uitkomen qua prijs. Ik zie soms wel 150 euro prijsverschil t.o.v. Bol.com of Coolblue (in het voordeel van Amazon). Wauw!
De winnaar is de consument. Dit wordt een online prijzenslag die Amazon gaat winnen.
Veel succes aan de mensen die kopen op Amazon. Veel goedkope Chinese troep.
Verkopers op Amazon, veel succes met al je Chinese concurrenten, in Duitsland hebben ze al een hoop aanbieders uitgeschakeld met hun oneerlijke praktijken van valse test aankopen en reviews om zo bovenaan in de zoekresultaten bij Amazon te komen:
https://www.ecommercenews.nl/zo-veroveren-chinese-verkopers-amazon/
@John Eves: Helemaal eens. Lijkt mij een belangrijke taak voor bijvoorbeeld Thuiswinkel.org om hier meer aandacht aan te geven.
Waarom niet de overheid wijzen op haar plicht om te handhaven en oneerlijke concurrentie te voorkomen? Aanpakken van verkopers buiten de EU die oneerlijk concurreren door producten die niet voldoen aan de EU-regelgeving te verkopen.
De aanpak van concurrentievervalsing door partijen op Amazon is ten eerste een taak van Amazon zelf.
Tot slot kan ook de consument een belangrijke rol spelen door niet enkel en alleen voor de goedkoopste producten te kiezen, maar ook de eigen economie te steunen. Dit is geen zielige oproep van te dure lokale ondernemers, want er is gewoon geen gelijk speelveld.