AliExpress’ grootste afzetmarkt is momenteel Rusland, maar op de Zuid-Europese landen na blijkt ook Nederland heel aardig mee te doen. ‘Qua verkopen is Nederland één van de toplanden voor Alibaba Group’, onthult Jack Peters, business development director bij de Chinese e-commercereus, in zijn recente interview met Twinkle.
Autonome groei realiseren, daar is het Chinese bedrijf op uit volgens de vanuit Amsterdam opererende Nederlander. Maar Amazon dan, dat sinds maart dit jaar officieel voet aan wal zette in ons land? ‘Amazon zien wij niet als de grote concurrent. Zo van “die moeten we verslaan”. Het ligt genuanceerder’, duidt de business development director. ‘We zijn op dezelfde terreinen actief, dat klopt. Maar Amazon koopt en verkoopt producten, en beschikt bijvoorbeeld over eigen logistiek, eigen dienstverlening en eigen magazijnen. Alibaba heeft dat niet. Wij zien onszelf als een platform, waar anderen zaken kunnen doen.’
Het hele interview met Peters lees je terug in de nieuwste Twinkle-editie (nummer 7) die in de laatste week van augustus verschijnt. Meer informatie over een abonnement op deze vaktitel staat hier.
Beetje vreemde stelling. Dat zou betekenen dat Alibaba op de thuismarkt JD.com, dat een vergelijkbaar business model heeft als Amazon, ook niet zou beschouwen als grote concurrent. Uiteindelijk zijn zowel e-tailers als platforms kanalen voor de consument om producten te kopen. Worden die niet via een Alibaba platform verkocht dan verdient Alibaba er ook niets aan (commissie en on=platform SEA).
Inderdaad een vreemde stelling, want uiteindelijk gaat het om de klant. Als alles goed gaat dan is het voor de klant om het even hoe het aan de achterkant wordt geregeld en de beurs van de klant is niet oneindig, dus uiteindelijk zit je toch met z'n allen achter dezelfde euro's aan met een gelijksoortig assortiment.
Mooie kletskoek