E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Is het design gevalideerd? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Annelies Boonstra, marketplace directeur bij DPG Media.
Kun je iets vertellen over de vorige site?
‘Vtwonen is het nummer één woonmerk van Nederland en België en biedt al jarenlang online shopping aan. De afgelopen jaren werd de webshop van vtwonen beheerd door fonQ; het was een white label-variant van die site. FonQ was verantwoordelijk voor de selectie van het aanbod, marketing, content en klantenvragen.’
Wat was daar eigenlijk mis mee?
‘We voelden dat het tijd was voor een volgende stap. We wilden het unieke vtwonen-gevoel beter overbrengen en een onderscheidende shop creëren die beter inspeelt op de behoeften van onze doelgroep. Daarom hebben we besloten om de samenwerking met fonQ te beëindigen en de webwinkel zelf te beheren. We hebben hierdoor meer controle en kunnen ons eigen vermogen om te inspireren beter naar voren brengen.’
Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?
‘Hoewel het domein gelijk is gebleven, zijn we in november live gegaan met een nieuw platform en frontend, speciaal ontwikkeld voor vtwonen. We werken hierbij met een honderd procent marketplace-model waar uitsluitend gecureerd aanbod wordt getoond. We selecteren merken en aanbieders die passen bij vtwonen en bieden hierdoor een onderscheidend aanbod waarbij de nadruk ligt op het creëren van een mooie interieurervaring.’
Wat is de leukste nieuwe feature?
‘Vtwonen is een 360-graden platform met verschillende kanalen, zoals het populaire tv-programma Weer verliefd op je huis, een Instagram-kanaal met 854.000 volgers en interieurmagazines. Door op deze kanalen voortdurend te verwijzen naar de shop, vergroten we de zichtbaarheid van de webwinkel en inspireren we consumenten met shoppable content. De leukste nieuwe features sluiten hierop aan, zoals de online shoppagina met alle artikelen die gebruikt zijn in ons tv programma. Andere favoriet is de shopping vanuit het magazine, waarbij je met een QR-code in het magazine direct bijpassende artikelen kunt shoppen.’
Waar verwacht je het meeste van?
‘Met content en inspiratie schetsen we een droombeeld van een aantrekkelijke woonomgeving. In onze shop kunnen consumenten die inspirerende omgeving zelf creëren. Het succes ligt in het omzetten van content naar aankoop, waarbij we praktische keuzes en hulp aanbieden en verder uitbouwen zodat het voor iedereen mogelijk wordt om een droomhuis vorm te geven.’
Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?
'De nieuwe shop is ontstaan vanuit een samenwerking van onze interne experts met externe partners. Voor het marketplace platform is gekozen voor Mirakl en voor de frontend voor Shopify. Hiertussen zit data integrator Colorz uit Frankrijk. De combinatie van deze partners stelde ons in staat om de shop binnen tien maanden succesvol te lanceren.’
Heb je het nieuwe design gevalideerd en op welke manier is dat gedaan?
‘Het design van de shop is zowel tijdens de ontwikkelfase als na livegang gevalideerd. We hebben marketplace-expertise binnengehaald en veel geleerd van kwalitatief consumentenonderzoek. Validatie is voor ons een continu proces, waarbij UX en product een cruciale rol spelen in het verbeteren van de gebruikservaring van de shop.’
Was het moeilijk om voor een platform te kiezen, en waarom is deze gekozen?
‘Mirakl bleek een uitstekende keuze, biedt een solide basis voor databeheer en wordt voortdurend uitgebreid met nieuwe functionaliteiten. Integrators en merken zijn al bekend met Mirakl, wat implementatie vergemakkelijkt. Voor de PSP hebben we gekozen voor Mollie. Hoewel zij pas sinds 2024 het complete pay-in en pay-out traject aanbieden, zien we in de praktijk dat dit goed verloopt.’
Wat zijn achteraf gezien de lessen?
‘Het team mag enorm trots zijn op het vlekkeloos verlopen wisselmoment, maar we hebben de complexiteit van e-commerce tracking onderschat. Door te weinig aandacht aan dit onderwerp te besteden, waren onze data-analyses aanvankelijk niet op orde. Dit is een kwestie van eenmalig goed inrichten en inmiddels beschikken we weer over heldere data en inzichten.’
Wat is de volgende stap voor jullie site?
‘Elke week introduceren we nieuwe functionaliteiten, bijvoorbeeld nieuwe filters waarbij je kunt zoeken op je eigen woonstijl, of klikbare sfeerfoto’s waarmee je direct kunt zien hoe een product eruitziet in een interieur. Daarnaast heeft de klanttevredenheid prioriteit. Dit laatste volgen we via de servicelevels van onze verkopers, vragen bij klantenservice en andere feedback tools. Klanttevredenheid is een belangrijk basisprincipe van een succesvolle shop.’
Over vtwonen
Shop.vtwonen.nl biedt 40.000 artikelen van 250 merken voor home & living in alle woonstijlen. Onder vtwonen vallen drie titels: Stijlvol wonen, vtwonen en vtwonen Landelijk. Vtwonen is onderdeel van DPG Media, dat in 2024 op plek 193 in de Twinkle100 staat.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Het redesign van ... vtwonen