Twinkle | Digital Commerce

Getroffen reisbranche duwt online bestedingen naar beneden

2020-07-15
1000562
  • [nieuws]
  • 1:38

De online consumentenbestedingen laten voor het eerst in jaren een daling zien. Consumenten gaven in het eerste kwartaal van dit jaar online 6 miljard euro uit, 4 procent minder dan vorig jaar. Vooral door de terugval in het aantal online reisboekingen.

Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek dat door GfK wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

In de Thuiswinkel Markt Monitor worden online consumentenbestedingen in verschillende categorieën bijgehouden, waaronder reizen. Omdat die categorie aanzienlijk is, zijn de gevolgen van de coronacrisis goed te merken in de onderzoeksresultaten. Zo zijn de categorieën ‘Tickets voor Attracties en Evenementen’, ‘Pakketreizen’, en ‘Losse Vliegtickets en Accommodaties’ hard getroffen. ‘De online uitgaven aan Pakketreizen laten hierdoor bijvoorbeeld een daling van 50 procent zien ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar en Losse Vliegtickets en Accommodaties dalen met 28 procent.’ De uitgaven aan diensten, waartoe bovenstaande categorieën behoren, daalden in totaal met 29 procent.

Webshops trekken cijfers niet recht

De groei die webshops in het eerste kwartaal lieten zien, met daarin maart als enige ‘lockdownmaand’, trekken de daling van diensten enigszins recht. Maar: ‘de groei van bestedingen aan producten (19 procent) heeft de daling binnen diensten niet kunnen compenseren’, aldus de branchevereniging. Grote stijgers binnen de online productenverkoop waren IT (38 procent), Sport & Recreatie (34 procent), Home & Living (30 procent) en Food/Nearfood (23 procent)

Volgens directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org was het effect van de lockdown, die halverwege maart inging, goed te merken in het eerste kwartaal. ‘De voornaamste reden hiervoor is het wegvallen van de vraag naar reizen en gerelateerde producten en diensten. Dit was al in februari te voelen, omdat het coronavirus toen in andere landen al om zich heen sloeg.’ De verwachting is dat in de volgende Thuiswinkel Markt Monitor de effecten van de coronacrisis nog duidelijker te zien zijn.