Twinkle | Digital Commerce

E-commerce L’Oréal schiet als een komeet omhoog

2020-06-22
1000562
  • [nieuws]
  • 1:28

Cosmeticamerk L’Oréal kijkt terug op een paar lucratieve weken. ‘De coronacrisis heeft de digitale transformatie van de beatysector enorm versneld. In e-commerce bereikten we in 8 weken waar we anders 3 jaar voor nodig hadden gehad’, deelde chief digital officer Lubomira Rochet onlangs in een interview met de Financial Times.

Volgens de cdo hebben de blokkades van het coronavirus geleid tot brede veranderingen in de manier waarop vrouwen beautyproducten ontdekken en aanschaffen door het aanmoedigen van online activiteiten, met name onder oudere demografische groepen die voorheen op hun hoede waren. L’Oréal gelooft daarbij dat dit consumentengedrag zal aanhouden als de pandemie afneemt. Hierbij baseert het cosmeticamerk zich tevens op virtuele sessies voor make-up en haarkleur en 1-op-1 beautyconsult via videochat, tools die hun succes hebben bewezen toen de winkelvestigingen gesloten waren.

Digitale shift

In 2013, toen het bedrijf startte met e-commerce, stelde L’Oréal doelen voor zijn digitale transformatie: e-commerce moest tegen 2020 een vijfde van de totale omzet bereiken en de helft van het marketingbudget zou online worden besteed. Die doelen zijn nu bereikt dankzij verschuivingen in het consumentengedrag veroorzaakt door het coronavirus, waardoor L'Oréal nog groter gaat denken op digitaal gebied. Rochet: ‘We hadden doelen voor de tweede fase van onze digitale transformatie, maar covid-19 heeft het landschap grondig veranderd waardoor we ze opnieuw moeten beoordelen.’ Aansluitend geeft ze aan dat het cosmeticaconcern zich klaarmaakt ‘voor een wereld waar de helft van de zaken e-commerce is en 80 procent van de consumenteninteracties online plaatsvindt’.

Lees ook:
- Beautyproducten vliegen over online toonbank
- Douglas dompelt zich verder onder in e-commerce
- L’Oréal: ‘Rendabele groei in China dankzij e-commerce’