Twinkle | Digital Commerce

Schudt Google zijn Shopping-kaarten?

2020-06-15
1000562
  • [onderzoek]
  • 3:43

Google gaat het voor verkopers gratis maken om producten te plaatsen om zijn Shopping-platform. Hierdoor moet het aanbod voor consumenten groter worden en hoopt de zoekgigant meer verkopers naar zijn platform te lokken. Maar wat betekent deze verandering voor het platform? ‘Google is enorm gebaat bij volume.’

De wijziging, die inmiddels al in de Verenigde Staten van kracht is en later dit jaar ook in Nederland zal worden doorgevoerd, betekent overigens niet dat er helemaal geen betaalde productadvertenties worden getoond. Zo kunnen verkopers nog steeds artikelen promoten. Deze komen vervolgens in de zoekresultaten van Google in beeld. Wat verandert, is het standaardbedrag dat Google aan verkopers vraagt om producten op Google Shopping te plaatsen. Dit valt weg, waardoor iedereen die dat wil zo zijn producten op het platform kan aanbieden. Een interessante ontwikkeling, die volgens e-commerce manager Sebastiaan Brouwers van leapp niet los moet worden gezien van de strijd tussen Amazon en Google. ‘Vraag en aanbod verbinden is core business van Google. Dus als één van die twee wegvalt is dat schadelijk. Google is enorm gebaat bij volume.’ Volgens Brouwers heeft deze stap te maken met de koppositie van Google, die het bedrijf niet kwijt wil raken. ‘Het past in een gevoel dat mij persoonlijk de laatste zes maanden meer en meer bekroop, van een Google dat zijn glans wat verloor. De wind is uit de zeilen van “The Big G”. Ondertussen is de wereld veranderd en Google moet nu catch-up spelen om zijn koppositie niet kwijt te raken. Want laten we eerlijk zijn, die hebben ze in veel opzichten natuurlijk wel.’

Google moet nu catch-up spelen om zijn koppositie niet kwijt te raken

De strijd tussen de giganten is ook volgens Pieter de Boer van Kijkshop.nl een reden voor Google om dit te doen. De Boer, ad interim marketingmanager bij de online speler, ziet deze ontwikkeling vooral als een manier voor Google om wat relevanter te worden. ‘In de markt van productvergelijking hebben ze de laatste maanden – en jaren – toch de slag verloren van grote e-commerce partijen en marketplaces als Amazon en bol.com. Vooral in Duitsland is deze trend al goed te zien: meer dan 50 procent van de e-commerce gerelateerde zoekvragen wordt er direct via marketplaces gesteld. Hiervoor gebeurde dat veelal via Google.’

Aanbod aantrekkelijker

De beweegredenen voor Google om dit door te voeren lijken dus vrij duidelijk. Maar wat gaat dit nu daadwerkelijk betekenen voor het platform? Gaat dat er heel anders uitzien? Wordt het productaanbod onoverzichtelijk, of juist veel aantrekkelijker? Volgens Mark Bakker van Googleshoppingspecialist.nl is het laatste het geval. ‘Op deze wijze kunnen adverteerders de potentie van het platform voor hun producten testen. Organische resultaten zijn niet afhankelijk van een uitgekiende en passende campagnestrategie en een advertentiebudget. Hierdoor kan het een opstap zijn om uiteindelijk met de geaggregeerde data de goedlopende producten betaald te gaan promoten.’ Daarnaast is het volgens Bakker een manier om juist te adverteren met onrendabele producten, die toch de moeite waard zijn om te tonen.

Het systeem blijft in de basis hetzelfde

Toch moeten we de gevolgen van deze wijziging volgens De Boer ook weer niet overschatten. ‘Ik denk niet dat we moeten verwachten dat dit nu een enorm grote verandering teweeg gaat brengen. Het systeem blijft in de basis hetzelfde. Wellicht dat het voor betaalde gebruikers zelfs een nadeel kan zijn, aangezien ze mogelijk meer concurrentie krijgen.’ Zo ver wil Brouwers van leapp niet gaan. Volgens hem kan dit juist voor een kwaliteitsslag zorgen op het platform: ‘Doordat dezelfde feed nu zowel betaalde als gratis vertoningen genereert, wordt het interessanter om nog meer tijd en energie te investeren in die feed-kwaliteit. De ROI op een tijdsinvestering wordt mogelijk hoger doordat het bereik groter wordt. De praktijk moet uitwijzen of dit inderdaad waarheid wordt. We gaan dit hoe dan ook nauwlettend monitoren.’

Zodra deze wijziging in Google Shopping is doorgevoerd, worden producten niet meer op basis van de diepe zakken van de aanbieders geselecteerd. Optimalisatie wordt dus belangrijker, benadrukt Bakker. ‘Expertise zal nog meer key zijn om optimaal rendement te behouden in de betaalde resultaten. Door de toegenomen concurrentie om de topresultaten en voor de organische resultaten zal SEO voor de productfeed belangrijk gaan worden.’

Smaakt naar meer?

Maar is deze stap niet een opmaat naar meer? Gebruikers worden straks immers nog steeds doorverwezen naar de desbetreffende webshops. Brouwers denkt dat in de toekomst een rol is weggelegd voor Google Shopping als tussenpersoon tussen verkoper en consument. ‘Amazon kan commerciële voordelen bieden die Google nu niet heeft. Wat dat betreft is het interessant om te zien of Google beweegt naar een rol als mediator tussen consument en merchant waarbij de koop op het Google platform plaatsvindt. Dit zou een richting kunnen zijn waarin Shopping zich ontwikkelt.’