Twinkle | Digital Commerce

Supermarkten schalen bezorgdiensten op met honderden extra werknemers

2020-04-24
1000562
  • [nieuws]
  • 1:42

De afgelopen weken zijn er honderden extra werknemers aangenomen bij Nederlandse supermarkten om de bezorgdiensten uit te breiden. De extra mankracht is nodig om de vraag naar online bestellingen van boodschappen bij te kunnen benen.

Klanten van supermarkten hebben de afgelopen weken vaker online besteld, om een bezoek aan de winkel te vermijden. Daarnaast worden er ook grotere hoeveelheden afgeleverd, omdat er niet meer buiten de deur wordt gegeten. Om de online drukte bij te kunnen benen hebben Nederlandse supermarkten de afgelopen weken honderden extra werknemers aangenomen om de bezorgdiensten uit te kunnen breiden, zo schrijft de NOS. Op deze manier hopen de supermarkten dat de wachttijden niet te veel oplopen.

Wachttijden

Coop en Albert Heijn zagen de vraag naar hun online diensten de afgelopen weken vervijfvoudigen. Bij Picnic was de vraag drie keer zo groot en Jumbo zegt dat de online omzet met de helft is toegenomen.

Het opschalen kost tijd, en daarom kan het even duren voordat bestelde boodschappen worden bezorgd. Bij Albert Heijn, Coop en DekaMarkt kan de wachttijd oplopen tot twee weken en Picnic heeft de regel ‘Voor tien uur ’s avonds besteld, morgen in huis’ losgelaten.

Honderden werknemers

Picnic nam de afgelopen weken al vijfhonderd nieuwe mensen aan, en gaat vanwege het versneld openen van een nieuw distributiecentrum nog eens drie- tot vijfhonderd mensen aannemen. Ook Jumbo, Albert Heijn en Coop hebben elk honderden nieuwe werknemers aangenomen.

Extra bezorgmomenten

De supermarkten willen het proces van bestelling tot bezorging zo snel mogelijk laten verlopen. Velen hebben extra bezorgmomenten toegevoegd in de ochtend en avond en sommigen bezorgen ook op feestdagen als Koningsdag en Bevrijdingsdag.

Coronabonus

Vakbond CNV ziet dat dat extra werk ook meer druk betekent voor de werknemers, en pleit voor een ‘coronabonus’ voor alle medewerkers van supermarkten. De omzet van grote ketens als Albert Heijn, Jumbo en Lidl is dit jaar tot nu toe zo’n 11,4 miljard euro, aldus marktonderzoeker IRI. Dat is bijna een miljard meer dan vorig jaar. Vakbond FNV ziet echter niets in een bonus, zij pleiten voor structurele loonsverhoging.