Twinkle | Digital Commerce

Getroffen Zalando gaat fysieke retailers helpen

2020-03-31
1000562
  • [nieuws]
  • 1:19

Online kledingverkoper Zalando wil fysieke kledingwinkels die door de coronacrisis hun deuren moeten sluiten een handje helpen door eenvoudiger op hun Connected Retail-programma te verkopen.

Met dat programma maken stenen winkels gebruik van Zalando’s platform om online hun kleding te verkopen. Bestellingen worden opgehaald door verschillende vervoerders. In Nederland is dat PostNL. Normaal gesproken betalen winkeliers per order een commissie aan Zalando, maar vanwege de uitbraak van het coronavirus ziet Zalando daar tijdelijk vanaf. Van 1 april tot 31 mei hoeven verkopers geen commissie te betalen. Wel komt er een ‘wekelijks uitbetalingsschema’. Volgens de nummer 4 van de Twinkle100 helpt dit om financiële nood te helpen verminderen en bij te dragen aan liquiditeit van retailers.

Overigens is het de vraag hoeveel Nederlandse retailers van het aanbod gebruik zullen maken. Connected Retail is immers in Duitsland een stuk populairder dan hier. Een jaar geleden sloot pas de eerste winkel in Nederland zich aan bij het initiatief, Marc O’Polo in Den Haag. Terwijl er toen in Duitsland al meer dan duizend winkels aangesloten waren.

Vooruitzichten minder

Door het schrappen van de commissies hoopt Zalando dus andere retailers een financieel duwtje in de rug te geven. Dat heeft het zelf overigens ook nodig. Want gisteren werd bekend dat het voor het eerste kwartaal aanzienlijk minder verkopen verwacht. Door het coronavirus geven consumenten minder uit aan kleding en dat raakt Zalando. Het bedrijf verwacht dan ook een ‘aanzienlijk lager’ handelsvolume (GMV). Daarnaast is de aangepaste brutowinst lager. Hoeveel lager dit alles is, moet binnenkort blijken, bij de presentatie van het eerste kwartaalverslag.