Twinkle | Digital Commerce

'Mensen denken nog altijd dat kunstbloemen en -planten van slechte kwaliteit zijn'

2020-02-10
1000562
  • [interview]
  • 1:28

Kunstbloemen en -planten, inclusief bijpassende potten en vazen. Dat is de core business van Sense of Flowers.

De online kunstbloemenmarkt lijkt nog in de kinderschoenen te staan, zagen Mart van der Deen en Rick Koopman, oprichters en eigenaren van de nieuwe webshop. Dat bood kansen. ‘Het kernwoord bij ons is inspiratie. Daar valt in deze categorie producten nog veel winst te behalen. Daarnaast denken we dat de vraag naar kunstbloemen en -planten de komende jaren gaat toenemen door macro-economische en ecologische factoren’, meldt Van der Deen. En wat is nu het innovatieve van Sense of Flowers? ‘We bieden standaard boeketten en bijpassende vazen aan om de consument zo optimaal mogelijk te bedienen en te ontzorgen. We werken met de allerhoogste kwaliteit producten. In de webshop plaatsen we hogeresolutiefoto’s met donkere achtergronden en levensechte sfeerbeelden. Zo kunnen mensen zich beter voorstellen hoe het thuis zal staan’, aldus de eigenaar.

Sense of Flowers heeft een magazijn in Overijssel van waaruit alle distributie wordt geregeld. ‘We werken niet met een vaste vervoerder, maar kijken per pakket wie daarvoor het meest geschikt is. Niet alle potten en vazen – met name de grote – kunnen zomaar mee met alle transporteurs.’

Van der Deen promoot de webshop via social media en werkt met Google Ads, Bing Ads en Facebook/Instagram Ads. Daarnaast is hij in gesprek met potentiële partners om de naamsbekendheid te vergroten. ‘Denk aan makelaars, woonwinkels, vakantieparken, magazines en bedrijfspanden.’ Het is nog wel een uitdaging om consumenten te overtuigen van de voordelen van kunstbloemen en -planten. ‘Mensen denken nog altijd dat deze producten van slechte kwaliteit zijn. En ze vinden de prijs hoog. In vergelijking met echte planten zijn we inderdaad duurder, maar op de lange termijn verdienen ze dit snel terug’, besluit Van der Deen.