Twinkle | Digital Commerce

Jaarcijfers Coolblue: wat valt op?

2024-02-20
1000562
  • [nieuws]
  • 2:29

Met de bekendmaking van de jaarcijfers brengt Coolblue ook weer zijn bekende jaarboek uit. Naast een knap staaltje vormgeving vaak ook een haast onuitputtelijke bron van informatie. Vijf zaken die ons opvielen.

Minder Coolblue’ers

Ondanks het openen van meer winkels, het uitbreiden in verschillende markten en het nóg blijer maken van klanten heeft Coolblue het afgelopen jaar moeten snijden in zijn personeelsbestand. Dat daalde met 6,2 procent, van 6.114 personeelsleden in 2022 naar 5.735 in het afgelopen jaar. Wat meer cijfers over die personeelsleden (waar werken ze?) zijn te zien in onderstaande visual.

Heel veel ballen op Duitsland

Dat Coolblue veel brood ziet in onze oosterburen is duidelijk. En ook niet zo vreemd. Met een omzetgroei van 7,7 procent is die markt de hardste stijger van het afgelopen jaar. En met een omzet van 188 miljoen euro neemt Duitsland ook een steeds grotere hap uit Coolblue’s taart. Dat aandeel moet de komende jaren alleen maar toenemen, en dus wordt er meer geïnvesteerd in die markt. Vandaag schreven we al over de opening van een depot in het Rijn Main-gebied. Een blik op het jaarboek leert dat Coolblue niet één, maar twee depots in die regio gaat openen. Waar en wanneer nummer twee opent, is overigens nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat Coolblue komend jaar twee winkels opent in Duitsland en zijn marketinguitgaven in dat land zelfs verdriedubbelt. Daarnaast komt er een nieuwe service, daarover later meer.

Sleutelen aan de webshop

‘Een van de grotere projecten’ voor het huidige jaar is een ‘totale rebuild’ van de front end van de webshop van Coolblue. De webshop van Coolblue gaat dit jaar dus veranderen. Hoe precies is ook nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat de nieuwe website ‘sneller, meer schaalbaar en eenvoudiger te onderhouden is’. Dat Coolblue niet vies is van investeringen in de webshop weten we nog uit het verleden. In 2018 besloot het bedrijf al zijn 325 losse webshops te bundelen onder één domein, een megaklus.

Blijven bouwen aan BlueBuilt

Wellicht ken je BlueBuilt nog, het eigen merk van Coolblue dat enkele jaren geleden werd geïntroduceerd en vooral accessoires omvat. De afgelopen jaren bleef het verdacht stil rondom het huismerk, waarvan het aanbod in 2021 nog werd vertienvoudigd. Het afgelopen jaar blijkt succesvol geweest voor het huismerk. Volgens Coolblue is BlueBuilt zelfs een van de snelst groeiende merken van 2023. Genoeg reden voor het bedrijf om het aanbod aan ‘exclusieve merken’ in het huidige jaar uit te gaan breiden. De verkoop van die merken nam procentueel zelfs met 33,8 procent toe, van 858.000 naar 1.148.000.

Nog veel meer ballen op Duitsland

Naast nieuwe winkels, meer bezorging en meer marketing in Duitsland kunnen onze oosterburen zich dit jaar op nog iets nieuws verheugen van Coolblue: dit kwartaal nog start de webshop met het verhuren van witgoed in Duitsland. Voor een maandelijks bedrag kunnen klanten daar binnenkort een wasmachine en/of droger huren. In Nederland betalen klanten voor die dienst vanaf 40,99 euro per maand. Daarvoor ontzorgt Coolblue klanten: als de wasmachine bijvoorbeeld stukgaat wordt deze binnen 48 uur gerepareerd of omgeruild.

Benieuwd naar de rest van het jaarboek? Deze is hier te vinden.