Een aanzienlijk deel van de producten die in buitenlandse webshops buiten de Europese Unie worden verkocht, zijn onveilig of bevatten te veel schadelijke stoffen.
Dat blijkt uit een peiling van De Consumentenbond samen met vijf andere Europese consumentenorganisaties. De onderzoekers bestelde 250 verschillende producten, zoals kinderproducten, elektronica, cosmetica en sieraden bij platforms als AliExpress, Wish, Amazon, Light in the Box en eBay. Met 165 producten bleek wat mis te zijn. Zo mist bij cosmetica vaak belangrijke info over de samenstelling van het product, en zitten in veel artikelen meer schadelijke stoffen dan is toegestaan.
Smeltende producten
Bij veel van de bestelde elektronica, zoals powerbanks, usb-laders en reisadapter bleek de veiligheid niet in orde. ‘Ze kunnen een schok geven, oververhit raken, smelten en zelfs in brand vleigen’, aldus de bond, die consumenten adviseert om geen kleding, sieraden, cosmetica, speelgoed of elektronische apparaten te kopen bij platforms buiten de EU. ‘Consumenten realiseren zich onvoldoende dat ze spullen kopen van aanbieders die zich niet aan de Europese regels houden’, stelt Sandra Molenaar, directeur bij de Consumentenbond. ‘Daardoor lopen ze enorme risico’s. Er moet iets gebeuren op het gebied van bewustwording. Maar er zijn ook andere maatregelen nodig, bijvoorbeeld omdat toezicht moeilijk is.’
Thuiswinkel.org: Brussel en toezichthouders moeten einde maken aan onveilige en oneerlijke concurrentie van buiten de EU
Eerder vanochtend publiceerde de Consumentenbond een zorgwekkend bericht: de resultaten van haar internationale onderzoek naar de veiligheid van producten die buiten de Europese Unie zijn besteld, zijn op zijn zachtst gezegd alarmerend te noemen. Thuiswinkel.org sluit zich als belangenvereniging voor Nederlandse webwinkels aan bij de waarschuwing van de Consument en raadt consumenten af om producten van buiten de EU te bestellen.
Vooral het aanbod van Chinese platformen als AliExpress, Wish en Light in the Box stelt Nederlandse webwinkels al langer voor een grote uitdaging. Vanwege de verschillende belastingvoordelen die zij krijgen omdat China ook op online gebied nog als een derdewereldland wordt beschouwd en het feit dat de verkopers op deze platformen niet worden gehouden aan de strenge producteisen die voor Europese webwinkeliers gelden, zijn zij in staat om (veel) lagere prijzen te hanteren.
Actie vereist vanuit politiek Dit brengt natuurlijk de nodige risicos met zich mee voor consumenten die zich laten leiden door het grote aanbod en de bijbehorende lage prijzen. We maken ons hier al langer zorgen over en zijn blij dat de Consumentenbond met haar onderzoek deze risicos goed in kaart weet te brengen vertelt Martijn Hos, woordvoerder bij Thuiswinkel.org. We hopen dan ook dat dit onderzoek in aanvulling op onze lobbywerkzaamheden de politici in Brussel eindelijk in beweging brengt om actie te ondernemen tegen de praktijken van deze buitenlandse partijen. Om zo een einde te maken aan de oneerlijke concurrentie van partijen buiten de EU, maar vooral om de veiligheid van consumenten beter te kunnen waarborgen.
In samenwerking met Detailhandel Nederland heeft Thuiswinkel.org het onderwerp rondom de onveilige en oneerlijke concurrentie vanuit landen als China afgelopen zomer al aangekaart. Daarnaast laat de belangenvereniging ook geen enkele mogelijkheid onbenut om de relevante toezichthouders, zoals de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en Autoriteit Consument & Markt (ACM) op hun verantwoordelijkheden te wijzen. Inmiddels hebben we al de nodige steun vanuit de Tweede Kamer gekregen voor ons pleidooi, maar deze zaak rijkt verder dan onze grenzen. Dit moeten in de EU worden opgelost aangezien er niet alleen nieuwe regels gesteld moeten worden, maar dat deze ook in landen als China moeten worden afgedwongen, aldus Hos.
Eigen verantwoordelijkheid consument Wat in de berichtvoering nog ontbreekt, is de verantwoordelijkheid die de consument zelf heeft. Die zou anno 2020 moeten weten dat de laagste prijs in combinatie met de platformen uit het onderzoek niet per se leidt tot een goed of zelfs veilig product. Door zich meer te richten op bedrijven met het Thuiswinkel Waarborg kan de consument deze shopping fails voorkomen.
Onder de koepelorganisatie Ecommerce Europe, waarmee in de Europese e-commercebranche Brussel een belangrijke stem heeft, blijft Thuiswinkel.org zich inzetten om de Europese Commissie harder op te laten treden tegen de gevaarlijke praktijken van webwinkels en platformen buiten de EU. De voor zichzelf sprekende resultaten van het onderzoek van de Consumentenbond gaan hier zeker aan bijdragen.