Twinkle | Digital Commerce

Coolblue zet in op eigen bezorging en meer winkels

2020-02-20
1000562
  • [nieuws]
  • 2:19

Coolblue wil dit jaar veel meer pakketjes zelf gaan bezorgen. Dat doet de webshop al met eigen bezorgdiensten, maar dit jaar zet de runner-up van de Twinkle100 in op een verdriedubbeling van het aantal zelf bezorgde pakketjes.

Daarnaast komen er meer winkels bij. Nu beschikt Coolblue nog over twaalf fysieke shops, dat wordt dit jaar uitgebreid naar ‘de zestien grootste steden van Nederland en België’. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde jaarverslag van Coolblue. Er komt in ieder geval een winkel in Brussel, naast de al eerder aangekondigde vestiging in Leiden,

Cijfers zijn er uiteraard ook. De omzet steeg van 1,35 naar 1,48 miljard euro. Een groei van 10 procent. In België kwam de omzet uit op 370 miljoen (347 in 2018) en in Nederland 1,11 miljard (1,01 miljard in 2018). Dat is lager dan de jaren hiervoor. Coolblue zag zijn aangepaste brutowinst (Ebitda) toenemen van 26,9 naar 34,5 miljoen. Onder de streep blijft daar 15,2 miljoen van over, ruim 3 miljoen meer dan vorig jaar.

'Unieke positie'

De omzet van Coolblue valt dit jaar dus lager uit. In gesprek met het FD legt 'beginbaas' Pieter Zwart uit dat dat komt door een veranderende markt. ‘Onze onderneming zit in een andere fase. En als je het heel plat slaat hebben we afgelopen jaar nog altijd een omzetgroei van 130 miljoen euro gehad, al zou ik een slechte ondernemer geweest zijn als ik niet gewild had dat het meer was.’ Door niet alleen webwinkel te zijn, maar ook te investeren in winkels, diensten en logistiek, beschikt Coolblue volgens Zwart over een ‘unieke positie’. Hij maakt zich dan ook geen zorgen over de naderende komst van Amazon naar Nederland. ‘We hebben niet alleen een website, maar ook fysieke winkels, we bezorgen en installeren. Dat maakt ons competitief. Dus nee, ik maak me niet echt zorgen.’

Coolblue begon in 2018 met de bezorgdienst CoolblueFietst. In 2019 is het aantal fietsende Coolbluebezorgers verdubbeld van 61 naar 120. Dit jaar mikt het bedrijf op één miljoen bezorgde pakketjes met de fietsbezorgdienst. ‘In 2020 investeren we nóg verder in onze eigen infrastructuur’, laat ceo Zwart weten in een persverklaring. ‘Zo gaan we onze eigen installatiedienst aan huis heel hard laten groeien. En breiden we met nieuwe winkels uit naar de zestien grootste steden van Nederland en België. Hiermee zetten we ook maximaal in op onze eigen bezorgservice CoolblueFietst en gaan we het aantal pakketjes verdriedubbelen. Zo fietsen we in 2020 maar liefst 1 miljoen keer naar onze klanten.’ Vorg jaar bezorgde CoolblueFietst 321.000 pakketjes.

Daarnaast investeert Coolblue dit jaar in een verbreding van zijn installatiedienst. Zo wordt de smart home installatiedienst uitgebreid en komen er productabonnementen in België. Deze diensten, samen met de eerder genoemde investeringen in logistiek en winkels, moeten ervoor zorgen dat Coolblue komend jaar nog winstgevender wordt.