Twinkle | Digital Commerce

Ook advertentiemarkt mag zich opmaken voor entree Amazon

2020-02-18
1500844

Behalve als retailplatform zal Amazon zich ook als advertentieplatform actief gaan bemoeien met de Nederlandse markt. Bedrijven kunnen straks reclame maken op Amazon.nl, maar ook op andere ‘Amazon properties’ en bij ‘third party publishers’.

In alle markten waar Amazon landensites heeft opgezet, is later ook Amazon Advertising beschikbaar geworden. Dat vertelde de Amerikaan Mark Tannen gisteren op de WPP Amazon Summit in Amsterdam. Hij kwam overgevlogen uit de VS, waar hij zich bezighoudt met de advertentiepoot van de e-commerce gigant. Amazon Advertising werd zeven jaar geleden gelanceerd.

Op de Amerikaanse thuismarkt worden de reclamebemiddelingsdiensten nu als volgt geprenteerd:

Steeds sneller

De opening van Amazon Advertising volgt steeds sneller op de start van de retailactiviteiten in een land. Zat er in Mexico nog ruim drie jaar tussen, in Australië nog maar zestien maanden (van december 2017 tot april 2019), in de Verenigde Arabische Emiraten startte de reclameservice afgelopen september al, slechts vier maanden na de start van Amazon.ae. ‘You can probably expect that to continue’, aldus Tannen, refererend aan de tempoversnelling.

Programmatic

Amazon heeft een DSP (demand-side platform) waarmee automatisch reclameruimte kan worden ingekocht. De advertenties worden uitgeserveerd over de verschillende 'Amazon properties', maar ook over de sites en apps van geaffilieerde bedrijven met relevant bereik. Volgens Tannen onderscheidt Amazon zich van concurrenten als Google door de hoge kwaliteit van het verkeer dat het bedrijf aanlevert.

Amazon.nl

Met op dit moment vijftien landensites bedient Amazon wereldwijd ruim 300 miljoen klanten, waarvan er meer dan 100 miljoen geabonneerd zijn op Prime. De opening van het brede Amazon.nl wordt voorzien voor het begin van de lente.