Twinkle | Digital Commerce

'De brandstore is een verlengstuk van de totale online winkelervaring'

2020-02-07
1000562
  • [opinie]
  • 1:32

‘Gezien de opkomst van marketplaces is er weinig ruimte voor brandstores’, luidt de stelling die de redactie voorlegde aan Johan Lever, eigenaar van Kick Collection.

Tekst: Johan Lever

Marketplaces, ja, ze zijn een veel voorkomend fenomeen in e-commerce land. Het verkopen via deze weg is al jaren een groeiende trend. Door hun enorme aantrekkingskracht zal het overgrote deel van de aankopen in de toekomst hier gedaan worden. Dat is voor consumenten namelijk makkelijk, snel en betrouwbaar. Grote jongens als Amazon en bol.com zijn voor veel consumenten al het startpunt van de zoektocht naar een product.

Maar, er is een grote Maar: eenmaal bij het artikel aangekomen, zal de consument een breder onderzoek gaan doen om zeker te zijn van zijn aankoop. Hij wil dan namelijk weten of het desbetreffende product aanslaat bij zijn beleving. Hier kan een brandstore een grote bijdrage leveren.

Want de brandstore is er uiteraard voor de verkoop, maar het is ook een manier van marketing, klantenbinding en merkpositionering. De brandstore geeft je de mogelijkheid om te werken aan beleving van je merk. Daarmee kun je de doelgroep voor je winnen, zeker als je dit hand in hand laat gaan met social media en influencers. Bovendien heb je in de brandstore de mogelijkheid veel content te creëren, die de consument kan helpen bij het nemen van een beslissing op de marketplace. Ook andersom werkt dit: door een unieke instore experience te leveren, creëer je een verlengstuk van de totale online winkelervaring. De brandstore is dus meer een showroom ten behoeve van online activiteiten dan een winkel. Een plek waar consumenten producten kunnen aanraken, uitproberen en advies kunnen vragen. Kortom: een brandstore voegt waarde toe.

Johan Lever is eigenaar van Kick Collection. Hij geeft de pen voor de volgende column door aan Joost van der Goot, directeur/mede-eigenaar van Volero.