Twinkle | Digital Commerce

Omoda gaat klant meer betrekken in duurzaamheidsambitie

2020-01-29
1000562
  • [nieuws]
  • 1:33

Dat schoenenretailer Omoda zelf bewust bezig met duurzaamheid en de impact op het milieu is, is gezien het gebruik van een inpakmachine en herbruikbare verpakkingen bekend. De Zeeuwse retailer is nu ook bezig om de klant in dat proces te betrekken.

Omoda wil namelijk dat de klant bewuster wordt van het gevolg van online bestellingen op het milieu. Dat bleek uit een presentatie van Omoda’s coo Jan Baan tijdens de Webwinkel Vakdagen in Utrecht. Zo is de retailer bezig om – in de checkout – bij de leveropties duidelijk aan te geven wat bijvoorbeeld same day delivery voor gevolgen heeft op het milieu. Zodat het voor de klant duidelijk is welke gevolgen het kiezen voor een bepaalde leveroptie heeft.

Klantprofielen

Maar niet alleen de checkout wordt voorzien van meer informatie over de impact op het milieu. Omoda is namelijk ook bezig – hoewel nog pril – om de klantprofielen te verrijken met deze informatie. Zo kan een consument straks zien wat zijn retourpercentage is, hoeveel kilometer zijn bestelde pakketten hebben afgereisd, en hoeveel karton er verbruikt is. Onlangs heeft Omoda zelf namelijk wel al vijfduizend herbruikbare verpakkingen in gebruik genomen, maar veel bestellingen worden nog in karton vervoerd. Baan: ‘Daar zijn we nu mee bezig. Maar het gevaar zit hem in de conversie. Daarom denk ik dat veel webwinkels hier nog niet mee bezig zijn. Maar het is wel iets waar de klant mee bezig is. Dus we gaan het in ieder geval proberen. Je kunt je neus stoten, maar we vinden het een belangrijk onderwerp.’

Koeien

Het terugbrengen van de uitstoot beperkt zich echter niet alleen tot de verpakkingen en bezorging van producten, stelt Baan. Ook het assortiment moet er steeds meer aan geloven. ‘In principe verkopen wij gewoon koeien. Dus we zijn ook bezig in de toekomst meer vegan schoenenmerken aan te kunnen bieden.’