Twinkle | Digital Commerce

Omoda neemt herbruikbare ‘ecobox’ in gebruik

2019-12-04
1000562
  • 1:22

E-commerce organisaties zijn steeds meer op zoek naar manieren om duurzamer te leveren. Schoenenverkoper Omoda maakt vanaf vandaag gebruik van een speciaal ontwikkelde ‘ecobox’, die meer dan vijftig keer meegaat.

De ecobox, een kunststof verpakking, wordt gebruikt voor het leveren van online bestelde schoenen maar de boxen worden ook ingezet voor retouren. De afgelopen maanden testte de Zeeuwse onderneming de bezorging van schoenen in de ecobox. Dat bleek succesvolvol, waardoor nu is gekozen voor een brede uitrol. Omoda neemt dan ook meteen 5.000 van deze verpakkingen in gebruik. ‘De klant en de markt zijn klaar voor duurzamere verzendopties. Dat heeft deze pilot ons laten zien’, stelt coo Jan Baan. ‘Nu is het onze plicht als e-commercebedrijf wat grote volumes vervoert om dit te faciliteren.’

Het idee voor een eigen kunststof verpakking, die samen met verpakkingsspecialist Paardekoper is ontwikkeld, kwam een jaar geleden. Toen Omoda net een nieuwe verpakkingsmachine in gebruik had genomen. ‘Een goede stap in het verkleinen van onze footprint, maar dan ben je er nog niet’, aldus Baan. ‘Uiteindelijk vervoer je nog steeds al die kartonnen doosjes, die eenmaal bij de klant thuis de prullenbak in gaan.’

In de maanden van de testfase kregen klanten die een bestelling plaatsten die in aanmerking kwam voor de verpakking de optie om voor de ecobox te kiezen. In ruil voor 4,95 euro statiegeld stuurt de schoenenretailer de bestelling naar de klant. De klant stuurt vervolgens de verpakking terug naar Omoda, met of zonder retour gestuurd product. Omoda betaalt vervolgens het statiegeld weer terug. Deze handeling kan vervolgens meer dan vijftig keer worden herhaald.