Een kwart van de wereldbevolking bedienen en een platform met 10 miljoen winstgevende verkopers. Dat is in het kort Alibaba’s doelstelling voor over 16 jaar.
Globalisering is daarbij een belangrijke factor, stelde Jack Peters, business development director voor Alibaba in de UK, Nordics en Nederland gisteren tijdens de Webwinkel Vakdagen. Die cijfers hoeven niet alleen behaald te worden met bekende platforms als AliExpress. Alibaba is namelijk veel meer dan dat, stelde Peters. ‘Wij zien onszelf niet als retailer, maar als economie. Met social media, entertainment, platforms en meer.’
Peters wees het publiek op het gevaar van denken in beperkingen. ‘Deze beurs heet de Webwinkel Vakdagen. Maar een webwinkel is maar één kanaal. Benader je klanten dan ook via andere kanalen, zoals social media.’ New Retail noemen ze dat bij Alibaba. In China zijn ze bijvoorbeeld op een aantal vlakken veel verder dan in het westen. ‘Ons motto is: “Make it easy to do business anywhere”. Dit is daarbij het allerbelangrijkste’, stelde Peters, wijzend op zijn smartphone. ‘Alles gebeurt via de smartphone.’ Snelheid en gemak is daarbij van belang. De Chinese consument is daarnaast gewend om grote aankopen, zoals auto's middels de smartphone aan te schaffen. En vooral ook heel veel via de smartphone te kopen. Mede daardoor zijn koopjesdagen als Singles’ Day zo’n succes.
Globalisering is dus Alibaba’s plan, maar wanneer komt Alibaba nu echt naar Nederland? Peters beantwoorde die vraag op dezelfde wijze als Alex Ootes van Amazon dat eerder deed. ‘Alibaba is hier al. Het is ouderwets om te denken dat je ergens pas bent als er sprake is van fysieke aanwezigheid. Wij zijn hier ook al groot via AliExpress.’
Lees ook: 'Onbemand alweer onbemind?' (Twinkle 1 2020)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
2 miljard klanten voor Alibaba in 2036?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.