Twinkle | Digital Commerce

Bol.com broedt op extra’s bij Select

2019-07-22
22551268
  • 1:59

Bol.com peilt bij abonnees welke voordelen ze graag toegevoegd zouden zien aan Select. Tot de suggesties behoren eerder toegang tot aanbiedingen en de ‘Bol.com Select creditcard'.

Deze en andere opties worden voorgeschoteld aan trouwe klanten van bol.com, die ‘Select hebben’, om met de Twinkle100-aanvoerder te spreken. Het bezorgabonnement werd een kleine twee jaar geleden gelanceerd, ter introductie toen voor 14,99 euro. Daarvoor konden loyale klanten voortaan ook genieten van onder andere same day delivery, avond- en zondagbezorging zonder meerkosten.

Reikwijdte

De introductieprijs is later niet gestegen, maar gedaald, tot een tientje (9,99 euro) per jaar. Afgelopen zomer werd ook de reikwijdte van de voordeelbundel uitgebreid; was ‘gratis’ bezorging eerst alleen beschikbaar voor artikelen met het Select-logo, sinds augustus kunnen abonnees alle artikelen op bol.com (‘van tandpasta tot televisie’) zonder bijkomende kosten laten afleveren, ook die van de ruim 23.000 verkooppartners van bol.com. Sindsdien worden daarnaast miljoenen producten desgewenst kosteloos opgehaald voor retour.

'De lage prijs van 9,99 euro voor verzending het hele jaar door kunnen we bieden door een eigen financiële investering’, liet topman Huub Vermeulen toen optekenen: ‘Hierdoor laten we e-commerce nog verder groeien. En dat zien we nu al terug; het gemiddeld aantal bestellingen bij Select-klanten neemt toe en zij kiezen tot zes keer vaker voor onze extra bezorgopties.’

Uitbreiding

In een e-mail die gisteren bij Select-abonnees op de virtuele mat viel, vraagt bol.com welke voordelen zij graag toegevoegd zouden zien aan de bundel. Daarin worden ook weer ‘extra bezorgopties’ genoemd, zoals ochtendbezorging of levering in een tijdvak naar keuze.

Hieronder vind je alle suggesties op een rij (los van ‘anders namelijk’):



Op te maken valt dat bol.com op zijn minst overweegt om een gezamenlijk spaarprogramma met zusterketen Albert Heijn op te tuigen (‘voor kortingen en uitstapjes’). Bol.com zou aan het bezorgabonnement ook een digitaal leesvoordeel kunnen toevoegen, door één of twee titels uit zijn e-bibliotheek kosteloos ter beschikking te stellen. Ook wordt toegang tot Netflix annex Spotify gesuggereerd, streaming-diensten waar veel Nederlanders maandelijks al een tientje voor over hebben.

Prime

Amazon, de grootste online verkoper ter wereld, heeft met Prime bewezen hoeveel waarde een voordeelbundel kan hebben. Ook dit loyaliteitsprogramma begon als een bezorgabonnement, later kwam daar onbeperkte toegang tot allerlei digitale content als muziek, boeken en films bij. Eind 2017 introduceerde Amazon Prime in Nederland. Afgelopen oktober ging de prijs voor Nederlandse Prime-abonnees met twee euro omhoog, tot 5,99 euro.