Twinkle | Digital Commerce

Vrijdag was piekdag voor online kerstbestellingen

2019-12-23
47032646
  • 0:57

Afgelopen vrijdag was met grote afstand de drukste online besteldag in de aanloop naar Kerstmis. Slechts op één dag was het drukker dit jaar.

Dat blijkt uit cijfers van Betaalvereniging Nederland over het aantal verwerkte iDeal-transacties en de gelieerde (geschatte) bedragen.

Afgelopen vrijdag werd voor 268 miljoen euro aan iDeal-transacties verwerkt. In de zes dagen ervoor kwam de som niet boven de 200 miljoen euro uit, ook afgelopen zaterdag gebeurde dat niet.

Black Friday

Slechts op één dag dit jaar was de geschatte 'iDeal-omzet' hoger dan op afgelopen vrijdag 20 december: dat was op Black Friday (29 november), toen 290 miljoen euro werd genoteerd. Het was het sluitstuk van een werkweek met op alle dagen transactiesommen van boven de 200 miljoen euro.

Kwam de iDeal-omzet in de week voor Kerstmis dus één keer boven die grens van tweehonderd miljoen euro uit, in de week voor Sinterklaas gebeurde dat liefst vijf keer. Mede door de toegenomen populariteit van Black Friday en de spreiding van aanbiedingen in die hele ‘Black Week’. Cyber Monday verbleekte daarbij.