Twinkle | Digital Commerce

Deze 5 katten runnen een webshop

2019-12-23
1000562
  • [interview]
  • 1:33

Poezenbazen is een kattenwebshop met vijf katten als managers. Bezoekers krijgen advies van deze catfluencers, die elk in hun eigen vakgebied producten testen en reviewen.

Contentmanager Brett Rijsdijk, die de webshop samen met collega’s van online-marketingbureau Red Banana opzette, noemt het feit dat vijf catfluencers (Ike, Yuna, Boppe, Mimi en Gin) de shop runnen innovatief: ‘We wilden geen platte commerciële webwinkel maar een toffe shop met leuke content. Bovendien schoppen we zo spreekwoordelijk tegen de influence-wereld van vandaag.’

Poezenwoordgrapjes

De start-up focust op ‘producten die leuk zijn voor de poezenbazen en tevens erg tof staan in huis’, aldus de oprichters. Het assortiment bestaat uit kattenspullen: van speeltjes tot krabpalen. Daarnaast grossiert de webwinkel in poezenwoordgrapjes, blogs en nieuwtjes. Zo meldt rode kater Gin, catfluencer annex foodie: ‘Ik heb alle voerbakken uitvoerig getest en dat is inmiddels goed te zien aan mijn postuur.’

Gunfactor

Waarmee onderscheidt Poezenbazen zich van andere dierenwebshops? ‘Dat doen we vooral op het gebied van content. De grote jongens hebben geen gezicht of verhaal erachter. Ons gezicht zijn de vijf catfluencers: dat is echt onze branding. Vanuit hun perspectief maken we content die grappig is om te lezen, met mooie plaatjes en leuke reacties. Die content spreekt kattenliefhebbers aan en zorgt voor een gunfactor om iets bij ons te kopen’, vertelt Rijsdijk.

De bestelde artikelen worden geleverd via dropshipping. Het doel is om in de toekomst een eigen collectie te lanceren en zelf te verzenden. ‘Verder zijn we continu op zoek naar leuke samenwerkingen met kleine originele partijen.’

Glimlach bij de bezoeker

Poezenbazen zorgt naar eigen zeggen voor goede SEO en online pr. Daarnaast A/B-testen de oprichters continu en zijn de catfluencers actief op social media. De grootste uitdaging bestaat uit het concurreren met de grote dierenshops. Rijsdijk: ‘De marges zijn laag en zij draaien echt volume. Maar onze content zorgt voor een glimlach bij de bezoeker.’