Volgens Otto schaamt 78 procent van de Nederlanders zich niet voor het laten bezorgen van pakketjes. De webshop voerde onder 1.227 Nederlanders een duurzaamheidsonderzoek uit en vroeg hen naar hun bestelgedrag.
Bijna 40 procent bestelt twee tot vijf pakketjes per maand en bijna 55 procent bestelt er één of minder. 52,5 procent van de 26- tot 35-jarigen ontvangt zo’n twee tot vijf pakketjes per maand.
Volgens Otto schamen de meeste Nederlanders (78 procent) zich niet voor het online bestellen en laten bezorgen van de pakketjes. Als naar leeftijd wordt gekeken, geven 26- tot 35-jarigen vaker aan zich te schamen dan andere leeftijdsgroepen, zo meldt Otto.
Noord-Brabant
Het e-commerce bedrijf keek ook naar het bestelgedrag per provincie. 53 procent van de groep die per maand vijf of meer pakketjes bestelt, woont in Noord-Brabant. Onder Zuid-Hollanders bevindt zich de grootste groep (22,1 procent) die één of minder pakketjes bestelt.
50 procent wil duurzamer shoppen
Otto vroeg aan de respondenten hoe kunnen webshops consumenten kunnen stimuleren om meer milieubewuste keuzes te maken. Bijna 50 procent zou wel duurzamer willen shoppen en geeft aan dat lagere prijzen hen zou stimuleren om bewuster te kopen. Daarnaast is er behoefte aan informatie die aangeeft welke producten, merken, producenten en winkels duurzaam zijn. Ook tips om duurzamer te kunnen leven zijn welkom. De helft van de ondervraagden is ervan overtuigd dat alle beetjes helpen om het milieu te verbeteren.
Duurzame bezorgoptie
Softwarebedrijf Paazl gaf vorige week aan dat uit hun onderzoek blijkt dat hoewel de meeste consumenten voor een duurzame bezorgoptie zou willen kiezen, ‘de grootste e-commerce bedrijven de balans tussen klantvriendelijkheid en duurzaam bezorgen nog niet te hebben gevonden.’
Ik heb last van haal schaamte, daarom bestel ik zo veel mogelijk online. Dan hoeft er namelijk maar 1 busje te rijden die tientallen mensen hun product kan thuis brengen. Is toch stuk beter voor milieu dan dat die tientallen mensen allemaal in de auto zouden stappen om zelf naar de stad te rijden om het product daar te halen. Spaar het milieu en bestel dus online en schaam je als je zelf nog in de auto stapt om naar de stad te rijden!!
:-) Wat een onzin, alsof iedereen alleen met de auto naar de stad of supermarkt gaat. Ooit van openbaar vervoer, fiets oid gehoord? Internethandel is en blijft milieu onvriendelijk, zal nooit groen worden.
Net zoals offline shoppen in een fysieke winkel nooit milieuvriendelijk zal worden. Een winkelpand moet worden gebouwd, verlicht, bevoorraad, verwarmd etc. Zeker in de winter wanneer de winkeldeur vaak openstaat terwijl het buiten (bijna) vriest) of in de zomer wanneer de airco op volle toeren draait. Uiteraard zijn er consumenten die met de fiets of benenwagen gaan shoppen maar maar zo zijn er ook veel mensen die met de auto naar de winkel rijden. Het is dus niet zo makkelijk te zeggen of online winkelen of juist offline winkelen milieu(on)vriendelijker is. Consumeren is nou eenmaal per definitie niet milieuvriendelijk maar stoppen met shoppen doen we niet.Overigens heeft de toename van online winkelen niet geleid tot een evenredige toename van pakketbezorgers. Grote vervoersbedrijven hadden voorheen al een dicht netwerk van zakelijke klanten, en het grootste deel van wat zij leveren is nog steeds zakelijke post. De consument past daar makkelijk tussen. Nu leveren de vervoerders meer pakketjes af in een kleiner gebied dan vroeger.