Twinkle | Digital Commerce

5 gemeenten lanceren eigen lokaal online winkelplatform

2019-07-11
1000562
  • 1:40

Vijf Nederlandse steden krijgen een eigen webshop voor lokale retailers. Die verenigde online aanwezigheid moet de ondernemers en de winkelgebieden waarin zij opereren, versterken.

Na de zomer gaan in Groningen, Pijnacker, Purmerend, Spijkenisse en Hilversum de eerste platformen live, schrijft Stadszaken.

Beter online zichtbaarheid

De lokale online winkelplatformen komen uit de koker van het retailinnovatielab ‘Smart Distributie & Buy Local’ van Retailagenda, een initiatief van het ministerie van Economische Zaken en betrokken organisaties en marktpartijen die streven naar een gezonde en toekomstbestendige retailsecto. Tessa Vosjan, projectmanager Kenniscreatie & Innovatie bij de Retailagenda zegt tegen Stadszaken: ‘Met betere online zichtbaarheid en verkoop bind je lokale consumenten aan je fysieke winkel.’

Niet langer onzichtbaar

Het lokale online platform moet ook inzicht geven in de herkomst van de producten. Vosjan: ‘Online platforms als Bol.com en Zalando halen veel van de producten die zij aanbieden al van lokale ondernemer. De consument ziet dat echter niet. Door via het lokale platform direct bij de lokale winkelier te bestellen, is deze winkelier niet langer onzichtbaar.’

De vorm van de platformen hangt af van het karakter van de winkelgebieden, het moet de identiteit daarvan uitstralen zodat de retailers zich ook onderscheiden van online aanbieders als Amazon, Zalando en bol.com.

Gedeeld lokaal distributienetwerk

Gekoppeld aan de gezamenlijke online aanwezigheid is een gedeeld lokaal distributienetwerk. Het hangt per gemeente af hoe het vervoer gaat, bijvoorbeeld per fietskoerier of per elektrische wagen. In Pijnacker stelt de lokale Plus-supermarkt zijn distributienetwerk open voor derden, schrijft Stadszaken.  

Een gezamenlijk online platform is geen nieuw fenomeen. Zo probeerden een aantal gemeenten in 2012 al eens om internet, mobiel, social media en steen met elkaar te integreren in het concept ‘Het Nieuwe Winkelen’. Twee jaar later bleek dat winkeliers  in diverse gemeenten waren afgehaakt, mede omdat Het Nieuwe Winkelen 'veel te technologiegedreven' zou zijn.

Amsterdam

In 2018 lanceerde de gemeente Amsterdam, bijons.amsterdam, een digitaal platform voor Amsterdamse winkeliers. Het platform is bedoeld om de lokale winkelier een digitaal duwtje in de rug te geven. Ook winkels die geen webshop hebben, kunnen op het platform meedoen.


Gerelateerde artikelen: