Twinkle | Digital Commerce

‘Met fysieke producten bedienen we mannen beter’

2019-10-25
1000562
  • [interview]
  • 2:26

VakantieVeilingen.nl heeft sinds 21 oktober een broertje: SlaJeSlag, een veilingsite voor fysieke producten. Eigenaar Emesa wil hiermee een mannelijk doelgroep bereiken.

Emesa, een internationale e-commerce speler in de vrijetijds-, retail- en reissector (en sinds 2017 onderdeel van Talpa Network), begon een jaar geleden met het vormgeven van SlaJeSlag en het optuigen van een passende content- en communicatiestrategie, vertelt ceo Carel Van Boetzelaer. Die strategie is sinds 21 oktober te zien, de livegang ging gepaard met de uitrol van een mediacampagne met inzet van onder andere tv, pre-rolls, radio, social en display-campagnes om de site zo snel mogelijk bekend te maken onder de Nederlanders.

Waarom is Emesa ‘dat broertje’ van VakantieVeilingen.nl begonnen?

Carel Van Boetzelaer: ‘In de markt voor online veilingen is VakantieVeilingen.nl marktleider in Nederland. Veel consumenten associëren dit merk met dagjes weg, sauna’s en vakanties. Echter, een grote groeicategorie binnen VakantieVeilingen.nl is die van producten. Consumenten associëren onze merknaam VakantieVeilingen.nl voornamelijk met travel. In 2015 hebben we het merk opnieuw gepositioneerd om ook de leisure markt te kunnen bedienen. De merkextensie verder opzoeken is natuurlijk een afweging geweest, maar blijkt in de praktijk ook kostbaar en een risico voor het sterke merk dat we hebben. Daarom is er gekozen om een duale merkstrategie aan te houden en is SlaJeSlag het nieuwe veilingplatform voor fysieke producten.’

Is de markt daar nog groot genoeg voor denk je?

‘We zien zeker groeipotentie in de online veilingmarkt. VakantieVeilingen.nl richt zich met name op het vrijetijdsegment, van pretparken tot dierentuinen en sauna-arrangementen. De doelgroep die we daarvoor bedienen is overwegend vrouw. Dat zijn jaarlijks meer dan drie miljoen consumenten De verbreding in assortiment onder label VakantieVeilingen groeide de afgelopen jaren sterk. Waarbij we voor fysieke producten een nieuwe groep - meer mannen - beter konden bedienen. We hebben de afgelopen jaren veel geleerd over welke content welke doelgroepen activeert. Dit zie je terug in het assortiment van SlaJeSlag, waar we alles van gadgets, gereedschap, elektronica en meer veilen. Met SlaJeSlag bereiken we dus een additionele (mannelijke) doelgroep voor onze bestaande en nieuwe partners.’

Welke partners doen al mee?

‘We werken met partners in meer dan twintig verschillende productcategorieën, van elektronica tot persoonlijke verzorging en van klussen tot horloges. Dat betekent dat we van sommige partijen een vast assortiment aanbieden en voor anderen een partner zijn om restvoorraad weg te zetten. Daarnaast is het natuurlijk de bedoeling dat we de consument blijven verrassen. Naast gadgets van merken als Apple, PlayStation en Samsung, komen er nog meer veilingen live waar menig man van droomt. Tipje van de sluier: een echte Porsche, gesigneerde voetbalshirts van Ajax-, Barcelona- en PSV-spelers, een Rolex en vuurwerk voor de hele straat. Voor de Porsche kun je vanaf maandag terecht, mocht je de wekker willen zetten.’

Hoeveel mensen hebben zich tot nu toe aangemeld?

Twee dagen na de lancering tellen we meer dan 5.000 ingelogde gebruikers en ruim 40.000 unieke bezoekers. Daarmee lopen we voor op onze projecties en zijn we dus tevreden.’

Emesa is ook actief in België. Gaat SlagJeSlag ook over de grens?

‘Dat sluiten we voor de toekomst niet uit.’