Twinkle | Digital Commerce

Zalando gebruikt modellen om retouren te verminderen

2019-09-10
1000562
  • 1:05

Zalando zet modellen in om het aantal maat gerelateerde retouren te verminderen. De modellen passen de kleding en middels 3D-technologie en machine learning wordt vervolgens onderzocht hoe de kleding bij verschillende pasvormen valt.

De resultaten van deze methode, die nu op testbasis wordt uitgevoerd, worden vervolgens vertaald in een advies op de site van de retailer. Op deze manier wil Zalando voorkomen dat consumenten de kleding terugsturen, omdat het uiteindelijk toch niet blijkt te passen.

Volgens Vogue Business passen de modellen hiervoor dagelijkse wel zo’n 110 kledingstukken. Op deze manier voorziet Zalando zo’n 80 procent van zijn assortiment van data. Op basis van die data moeten de klanten een beter idee krijgen of een item goed valt of juist te los of strak zit.

Retailers maken vaker gebruik van AI en machine learning om meer te weten te komen over de maten van consumenten. Zo laat Nike klanten hun voetmaat passen en maakt ook Asos gebruik van een algoritme die de maat van de consument moet berekenen.

Retourlabels

Voor Zalando is het ook een nieuwe manier om de retouren te verminderen. Zo testte het bedrijf vorig jaar nog met grote retourlabels, die moeten voorkomen dat gedragen items worden teruggestuurd.