Amerikaanse mededingingsautoriteiten zijn een onderzoek naar Amazon gestart om te bepalen of de retailgigant zijn dominante positie op de markt misbruikt.
De Federal Trade Commission (FTC) kijkt onder meer naar prijspressie en platformbinding. De FTC wil weten hoeveel omzet van kleine bedrijven via Amazon wordt verkregen en hoeveel bij marktplaatsen van concurrenten, schrijft Bloomberg. Amazon zegt dat verkopers zelf kunnen bepalen op welk platform ze hun producten verkopen.
Het onderzoek is onderdeel van een groter onderzoek naar hoe groot de invloed is van techbedrijven als Amazon, Google en Facebook op de Amerikaanse economie.
Ook in Europa
Ook in Europa is de e-commercegigant lijdend voorwerp in onderzoek van mededingingsautoriteiten. De commissaris voor Mededinging van de Europese Unie gaf in juli aan een formeel onderzoek te starten naar potentieel misbruik van verkoopgegevens van concurrenten door Amazon. Italiaanse financiële opsporingsdienst vielen binnen bij dochterondernemingen van Amazon om bewijs te verzamelen voor kartelvorming, meldt ANP.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Amerikaanse handelswaakhond heeft Amazon in vizier
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.