Twinkle | Digital Commerce

B2b-platform koppelt hippe merken aan retailers

2019-09-12
1000562
  • 2:34

Vergeleken met de b2c-markt is die van de b2b best ouderwets. Het is bijvoorbeeld nog heel normaal om orders per fax te versturen en een catalogus in een Excel-bestand te gieten. Vernieuwing op dat vlak was dus nodig. Ruud Stelder (Ex-SEOshop, Lightspeed) springt in dat gat met de lancering van online b2b-marktplaats Orderchamp.

Op het platform worden hippe merken gekoppeld aan retailers. De retailers, zowel fysieke als online spelers, kunnen hierdoor inkopen bij unieke merken. Voor de – vaak nieuwe – merken is dit een mooie kans om snel in aanraking te komen met duizenden retailers in Nederland in België. ‘Wij presenteren de b2c-marketingbenadering in de b2b-markt’, legt Stelder uit. ‘Orderchamp is eigenlijk een digitale cash-and-carry vergeleken met de offline wereld. In het licht van recente faillissementen is het meer dan ooit van belang om een juiste experience neer te zetten. Daarnaast is het aantal inschrijvingen van eenmanszaken en bv’s nog nooit zo hoog geweest. Een heel groot deel daarvan zijn merken. Dat zijn vaak bedrijven opgezet door een- of tweepitters die geen distributiekracht hebben. Die kunnen bij wijze van spreken niet met een auto elke stad in Nederland afgaan om de juiste winkel te vinden. Voor hen is Orderchamp een prima platform.’

Uiteindelijk brengen wij mooie merken bij de winkel naar binnen

Orderchamp is dus ook niet bedoeld voor elk merk. Zo wordt er goed gekeken naar unieke producten en populaire producten. Stelder: ‘We werken voornamelijk met unieke merken die we in contact brengen met fysieke en online retailers. Waardoor kleinere merken die super hip zijn op bijvoorbeeld Instagram in één keer in de winkel liggen en de retailer zaken kan doen met honderden merken tegelijkertijd. Uiteindelijk brengen wij mooie merken bij de winkel naar binnen. Maar die merken die mogen ook zeggen tegen een winkelier “bij mij mag je niet inkopen”, bijvoorbeeld als ze niet willen dat een premium product bij iedereen in de winkel ligt. Wat in de fysiek wereld ook gebeurt, maar dan volledig gedigitaliseerd.’

De eigenaren van het platform bepalen wel zelf welke retailers en merken worden toegelaten, op basis van het profiel. ‘We zijn aan beide kanten curated’, vervolgt Stelder. ‘We kijken gewoon naar het profiel van de retailer, dus welke winkels heb je en hoelang besta je. En qua merk kijken we ook heel goed of het wel een leverancier is en geen doorverkoper. We zijn dus echt op zoek naar merken die zelf producten maken of laten maken maar wel het merk zijn. En ook naar fotografie, content en marge van de producten.’

Investering

Vandaag is het platform dus gelanceerd. Met behulp van een investering van drie miljoen euro van Venture Capital firma henQ en oud-oprichters van SEOshop, waaronder ook Stelder. De bèta-versie van het platform liep al een tijdje, sinds mei. Daarom staat er nu een platform klaar met meer dan 300 merken en 3000 retailers in België en Nederland. Stelder: ‘We lanceren het nu en zullen ook de marketingcampagnes meer gaan boosten. Maar de software is nu klaar en het platform staat. We verwachten de komende tijd ook hard te groeien.’