Twinkle | Digital Commerce

Albert Heijn test winkel zonder scanopties en kassa

2019-09-05
1000562
  • 1:14

Albert Heijn is gestart met een twee maanden durende pilot voor een winkeltje met technologische vernieuwingen. De AH to go heeft geen scanopties en kassa en moet zo zorgen voor ‘snel winkelgemak’.

Onder het dak van de kleine AH to go (14 m2) bevindt zich technologie die samen met de Amerikaanse tech-startup AiFi en ING is ontwikkeld. De deur van de winkel is te openen met een betaalpas of creditcard. Computer vision- en sensortechnologieën registreren vervolgens welke producten de klant oppakt (of terugzet) en voegen ze toe aan een virtueel winkelmandje. Bij de uitgang ziet de klant het totaalbedrag op een display. De betaling wordt tot een bedrag van 25 euro vervolgens automatisch verwerkt. Albert Heijn noemt het een ‘grab and go-ervaring’.

De verwachting is dat de winkel, die nu bij het hoofdkantoor in Zaandam staat, later dit jaar op een andere plek in Nederland wordt geplaatst.

'Niet meer langs de paal'

Albert Heijn testte eerder al nieuwe technologieën in onder meer het concept ‘tap to go’. Oud-senior director Michiel Tiddens van Albert Heijn Online gaf vorig jaar op Shopping Today al aan dat 'de volgende fase is om niet langs de paal te hoeven om af te rekenen’.

Albert Heijn is niet de eerste retailer die heeft gekeken naar het Amazon Go-concept. De Amerikaanse retailer Giant Eagle test het ook en de verwachting is dat ook het Britse Tesco met een soortgelijk concept komt.

Later volgt een fotoverslag van de digitale AH to Go-winkel.