Twinkle | Digital Commerce

Op bezoek in de eerste ‘digitale AH to go’

2019-09-05
1000562
  • 3:02

Geen personeel, geen scanner, geen kassa. Twinkle ging shoppen in de speciale AH to Go vol met computer vision- en sensortechnologieën.

Sinds vandaag test Albert Heijn twee maanden lang een speciale digitale AH to go. Voor het hoofdkantoor in Zaandam staat een kleine winkel van 14m2 vol met computer vision- en sensortechnologieën. Onder het dak van de kleine winkel bevindt zich technologie die samen met de Amerikaanse tech-startup AiFi en ING is ontwikkeld.

De pers kon in de ochtend in het winkeltje rondlopen en kijken hoe het concept werkt. Twinkle ging ook even shoppen.

De winkeldeur gaat automatisch open doordat je je bankpas of creditkaart voor een scanner houdt, net zoals je bijvoorbeeld een kantoorpand betreedt. Daarna heb je je pas niet meer nodig zolang het bedrag onder de 25 euro blijft. Geef je meer uit, dan moet je nog wel even pinnen met je pincode.

Camera’s houden vervolgens in de gaten waar je je in de winkel bevindt. Ze bepalen je positie in de winkel zonder gezichtsherkenning. De camera’s ‘zien’ alleen gedaanten en registreren (arm)bewegingen, wordt Twinkle verzekerd. De mensen zijn ‘stokjes met bolletjes’ in het systeem.

Sensoren in de zogenaamde ‘slimme schappen’ houden vervolgens bij welke producten je oppakt en weer terugzet. De opgepakte items worden automatisch toegevoegd in een virtueel winkelmandje. Maar dit gaat nog niet helemaal vlekkeloos.

Zo kunnen de camera’s nu nog niet heel goed zien wie iets pakt als twee personen dicht bij elkaar bij het schap staan en bestaat de kans dat de een het fruitsapje van de ander betaalt. Dit is, zo verzekert Jasper Hoogers, manager digital instore bij Ahold Delhaize, nu precies de reden waarom het concept eerst uitgebreid twee maanden lang door medewerkers uit het Zaanse hoofdkantoor wordt getest. ‘Dit mag niet gebeuren als klanten straks aankopen in de winkel doen.’

Het systeem is zelflerend, regelmatig vinden er updates plaats die het registeren van de klanten, hun handelingen en de betalingen foutloos moeten maken. De testfase is dus echt noodzakelijk.

Als het virtuele mandje is gevuld en je wilt betalen, ga je op de blauwe voetstappen voor een display staan. Dan krijg je te zien welke items je in je handen hebt en wat je moet betalen. Als het niet klopt, kun je het nog aanpassen. Klopt het wel, dan wordt er automatisch betaald en opent de winkeldeur zich en stap je weer naar buiten.

Werkt anders dan Amazon Go

Roel Popping, directeur betalen bij ING Nederland geeft aan dat het concept zoals Albert Heijn het nu test, uniek is in de wereld. Jazeker, Amazon Go komt regelmatig voorbij als voorbeeld, maar dat werkt toch anders, zegt hij. ‘Je moet voor Amazon Go bijvoorbeeld een app downloaden en je bij binnenkomst in de winkel aanmelden. Voor een winkelier is dat niet erg fijn, want elke figuurlijke stap die een klant moet zetten, betekent ook een potentieel moment waarop hij kan afhaken.

'Bijna iedereen in Nederland heeft inmiddels een bankpas waar contactloos betaald kan worden. Dit leent zich dus perfect voor snel en simpel winkelen, zonder extra stappen.’

Het voordeel voor Albert Heijn is ook dat op deze manier nieuwe woonwijken bediend kunnen worden, waar niet veel mensen wonen en de grootgrutter (nog) geen filiaal laat bouwen. Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn zegt in het persbericht dat dit nieuwe concept boodschappen doen simpel maakt: ‘Door het autonome karakter kan de winkel plug and play neergezet worden op locaties waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel. Van kantoren of universiteitsterreinen tot woonwijken in aanbouw waar nog geen winkelfaciliteiten zijn. Een tweede voordeel is dat de winkel altijd open kan zijn.’

Albert Heijn doet nog geen uitspraken over hoe snel het concept uitgerold kan worden. Hoogers: ‘Dat hangt echt van deze pilot af en hoe goed het systeem kan gaan werken.’