‘Hoe meer mensen bestellen bij webreuzen, hoe minder boekhandels er overblijven’, met die gedachte werd nieuwkomer Bookaroo opgericht. Een webshop die boeken aanbiedt van lokale boekhandels.
De shop opent officieel 3 juli zijn deuren en is opgericht door Toine Donk en Daniel van der Meer van uitgeverij Das Mag. Zodra een klant een boek bij Bookaroo bestelt, zoekt de site de dichtstbijzijnde boekwinkel in de buurt. Als deze niet reageert, wordt de bestelling bij boekhandels uitgezet die verder uit de buurt liggen.
Als geen enkele boekwinkel reageert, dan krijgt de klant het boek uit een centraal distributiecentrum geleverd vanuit Culemborg, stellen de oprichters in gesprek met De Volkskrant. De winst wordt dan verdeeld onder de boekhandels. ‘Op deze manier hoeven we niet de voorraad van elke boekhandel te kennen’, aldus Donk. ‘Je draait het om, je vraagt: wie heeft dit boek liggen.’
Conflict
Met Bookaroo hopen de initiatiefnemers dus een alternatief te bieden voor boekenwebwinkels, die volgens hun een hoop klandizie van de traditionele boekhandel afsnoepen. Het idee van Bookaroo kom ook vanuit die gedachte, legt Donk uit aan de krant: Volgens hem wilde bol.com in 2016, in het kader van de platformgedachte, een samenwerking aangaan met uitgeverij Das Mag. Beide partijen kwamen daar echter niet uit waarop Das Mag besloot de Twinkle100-aanvoerder drie jaar lang te boycotten. Uit dat conflict kwam het idee om een alternatief voor de webwinkel op te richten. Donk: ‘De liefde voor de boekwinkel zit bij veel mensen diep. Toen is het idee voor Bookaroo ontstaan’
Ik voorspel binnen een jaar een bericht 'Bookaroo failliet' op deze site.
En dat het dan allemaal de schuld is van het grote boze BOL.com of Amazon. Of van de consument, die wel wil maar niet doet.
Waarom gaat dit niet werken? Nou omdat men gewoon snel en goedkoop een boek in huis wil hebben. De prijs van een boek wordt wettelijk een jaar lang vastgelegd dus goedkoper zal Bookaroo nooit zijn, zeker niet omdat de boekenhandel er ook aan moet verdienen en Bookaroo ook niet gratis kan bestaan.
Sneller verzenden lukt Bookaroo ook niet, zeker niet 'als een winkel niet reageert'.
Bookaroo zal het dus moeten hebben van mensen die bewust meer willen betalen en langer willen wachten omdat ze boekenwinkels een warm hart toedragen. Maar die mensen bestellen juist niet online en kopen hun boeken al bij boekenwinkels.
Deze site is een leuke gedachte, maar in de praktijk is dit idee ten dode opgeschreven. Hah, opgeschreven.
De eerste reactie die ik op deze site zie is een buitengewoon zure.
Ik hoop van harte dat dit initiatief wel degelijk levensvatbaar zal blijken te zijn, ga het zeker als klant proberen!
- en buitenlandse boeken blijf ik dan bestellen bij Amazon of Bol.
Alle begin is moeilijk en ik vind het een prima idee. En ja, vooral in deze beginperiode zullen de mensen, die de boekwinkels een warm hart toedragen, een goede bijdrage aan de omzet moeten leveren. Verder hebben boekwinkels vaak veel meer gespecialiseerde boeken in huis als bol.com. Door de internetverkoop is de fijne boekwinkel in ons dorp,wegens afnemende verkoop, opgeheven. Dit is zo'n verarming in het winkelaanbod. Het pand is nu verhuurd aan Primera???? Heel veel succes!! Ik wordt klant.
Het idee is leuk, maar ik zie ook wel wat issues, maar mogelijk is hier al lang over nagedacht.
Prijzen zijn idd gelijk, maar gaan ze werken met of zonder verzendkosten? Of verzenden ze gewoon niet maar is het afhalen in de boekwinkel? Dat zal voor niet alle locaties even goed gaan ivm parkeren, openingstijden enz.
Een Bol.com is nogal wat om tegenop te boksen. Normaal is het altijd roepen dat internet met hun prijzen de handel stuk maakt, maar dat gaat voor boeken niet op. Wat voor meerwaarde ga je bieden anders dan "is leuker voor je lokale boekwinkel". Zoals al genoemd zullen/kunnen ze ook niet sneller zijn door het proces en omdat Bol.com een betere samenwerking met PostNL heeft met latere ophaalmomenten.
Wat voor percentage moeten ze afstaan om op Bookaroo te mogen? Hoe zit het met retourneren?
Ik vind boekhandels altijd leuk om doorheen te sjouwen, maar of dit een redding gaat zijn?
Dit is net zoiets als een duurdere variant op thuisbezorgd.nl starten voor mensen die graag uitgebreid uit eten gaan.
Ik heb altijd geleerd dat je nooit vanuit een negatieve emotie een business moet opstarten. Dit gebeurt hier wel en dat is dus over een jaar of wat klaar. En dan ligt het vooral aan de ander.
Uit bovenstaande reacties blijkt dat helaas nog te weinig mensen weten wat de lokale boekhandel allemaal kan. Als je even zoekt, zul je ontdekken dat je eigen boekhandel 9 van de 10 keer al jaren een eigen website heeft die boeken voor dezelfde prijs (of goedkoper, Libris hanteert een lagere porto-vrij-grens) en met precies dezelfde service kan leveren als Bol. Sterker nog, ze worden meestal vanaf hetzelfde adres verstuurd, alleen komt de winst ten goede aan die leuke winkel, die ook de lokale sportclub sponsort en kaartjes verkoopt voor het concert van het koor van je buurvrouw. Alleen heeft die winkel niet de financiële slagkracht om dat net zo duidelijk te laten weten. Een initiatief als Bookaroo helpt wél dit bekend te maken, en als je een beetje in de buurt van die winkel woont zul je merken dat veel winkels vanuit hun eigen voorraad dezelfde dag en dus zelfs snéller kunnen leveren.
Dat het hier om een product gaat met een prijsbinding, m.a.w. het mag online niet goedkoper zijn, is interessant. Eigenlijk nooit zo bij stilgestaan. Ik zou dus kunnen verwachten dat door wetenschappers of marketeers allang is uitgezocht wat in dit specifieke geval de effecten van 'het internet' dan zijn. Omdat stenen winkeliers altijd roepen dat ze ten onder gaan aan 'die internetprijzen'. Dat is hier dus niet het geval en toch lijken ze het loodje te leggen. Dus gaat het kennelijk om meer dan de P van prijs. Maar waar zijn dan die toch voor de hand liggende onderzoeken, weet iemand dit?
Ik koop zo'n 20 tot 30 boeken per jaar, al sinds mn 18e (ik ben 51). Vroeger natuurlijk exclusief bij boekenwinkels maar sinds de opkomst van online winkelen en 'next day delivery' ben ik in binnen een paar jaar een online-only klant geworden. Ik heb niets met boekenwinkels, vaak hebben ze een beperkte collectie en kost het bestellen van een boek extra tijd en geld. Bovendien vind ik de recensies van andere lezers veel waardevoller dan de mening van een boekhandeleigenaar die altijd nét niet het boek heeft gelezen waar je naar vraagt.