Twinkle | Digital Commerce

Blokker-baas ziet webshop niet als speerpunt

2019-06-03
1000562
  • [nieuws]
  • 1:09

Ondanks de vorig jaar aangekondigde Bricks & Clicks-strategie van Blokker ligt de focus van de winkel niet op de webshop. ‘Online is geen speerpunt´.

Dat stelt Michiel Witteveen, de ceo van Blokker die vorig jaar de winkelketen overnam, in gesprek met het FD. Volgens Witteveen is online zeker niet onbelangrijk, maar ligt de focus van de winkelketen op de verkoop in de fysieke winkels. ´Ik zie de webshop als een verlengstuk daarvan.´

Ingewikkeld

De nieuwe eigenaar zegt kritisch te zijn op online verkoop. Zo noemt hij de bedrijfsvoering van kledingwebshop Zalando ´ingewikkeld’. ‘Wat er allemaal in hun magazijn moet gebeuren om die goederen weer in de reguliere voorraad te krijgen, dat is bijna niet te doen.’

De uitspraken van Witteveen zijn opmerkelijk, aangezien Blokker vorig jaar nog aangaf zijn online assortiment samen te smelten met het fysieke aanbod. Daarnaast wordt het huidige distributiecentrum in Geldermalsen omgebouwd naar een ‘hypermodern omnichannel dc’. Als gevolg daarvan word het huidige e-dc in Gouda dit jaar nog gesloten.

Bestelzuilen en winkelvoorraad

En ook in de winkels zelf gaan klanten meer merken van de koerswijziging. Zo moeten er meer bestelzuilen te zien zijn en krijgen klanten meer keuze in bezorg- en ophaalmogelijkheden. Wat betreft dat laatste liet Blokker enkele weken geleden nog weten winkelvoorraad in te willen zetten bij click & collect. De winkel zou hiermee binnenkort een proef gaan starten.