Twinkle | Digital Commerce

Pakketdivisie groeimotor PostNL

2019-05-07
1000562
  • 2:02

PostNL zet vol in op het bezorgen van pakketten. PostNL gaat ervan uit dat de pakketdivisie de komende drie jaar een jaarlijkse omzetgroei van zo’n tien procent zal zien. Het zal ook een sorteercentrum voor kleinere pakketten openen.

7 mei presenteert het bedrijf op zijn Capital Markets Day (een dag voor beleggers) een nieuwe strategie voor de divisie.

251 miljoen pakketten per jaar
Herna Verhagen, CEO PostNL: ‘PostNL speelt een sleutelrol in de sterke groei van e-commerce in de Benelux. Ons pakkettenbedrijf is de afgelopen vijf jaar met bijna 100 procent gegroeid en bezorgt inmiddels 251 miljoen pakketten per jaar.’

Digitale interactie met consument
PostNL zegt in het persbericht dat het wil streven naar een hogere klanttevredenheid met innovatieve oplossingen, nieuwe diensten en een verbeterde digitale interactie met de consument. ‘Door verbetering van klantwaarde, een sterke focus op efficiëntie en innovatieve investeringen in onze capaciteit kunnen we de gemiddelde marge per pakket verbeteren.’

PostNL is van plan in 2021 een sorteercentrum voor kleinere pakketten te openen. Kleine pakketten nemen zo’n veertig procent van het totale aantal pakketten dat het bedrijf bezorgt in beslag. Het centrum zal geautomatiseerd zijn en 24 uur per dag open en moet volgens het bedrijf leiden tot lagere sorteerkosten.

Gebrek aan efficiëntie
ABN Amro kwam vandaag met een rapport waarin staat dat het schort aan de efficiëntie in de logistieke sector. Wegtransport kan 10 procent efficiënter als logistieke bedrijven meer data delen, aldus de bank. ‘De samenwerking tussen dienstverleners en opdrachtgevers kan de logistiek efficiënter en duurzamer maken.’

Verhagen zei op BNR Nieuwsradio dat ze het eens is met de conclusie van ABN Amro eens dat de bezorging efficiënter kan. 'Maar voor efficiëntie is groei noodzakelijk.'

Ze gaf toe dat de bezorging efficiënter kan door het delen van data en samenwerking met andere partijen. 'In verschillende plekken in Amsterdam werken we al samen en rijden we voor alle vervoerders'.

Een stap in efficiënter werken is ook het sorteercentrum dat gebouwd gaat worden voor kleinere pakketten. 'Zo'n veertig procent van de pakjes heeft min of meer dezelfde afmetingen, dus kun je het werk in de magazijnen ook wat meer standaardiseren en robotiseren’, gaf ze aan.

Kwartaalcijfers
Het bedrijf presenteerde ook de cijfers voor het eerste kwartaal van 2019.

PostNL zag een groei van 16 procent in volume bij pakketten in het eerste kwartaal van dit jaar. De postvolume ging minder, het daalde met 9,8 procent. In dit kwartaal kwam 51 procent van de omzet uit e-commerce-activiteiten.