Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe Ikea-app: meubels in augmented reality bekijken en kopen

2019-05-28
1000562
  • [nieuws]
  • 1:29

In de nieuwe Ikea-app, die als eerste in Nederland en Frankrijk wordt gelanceerd, kunnen klanten zien hoe meubels in de eigen huiskamer staan en kunnen ze producten direct aanschaffen.

De nieuwe app is volgens Barbara Martin Coppola, chief digital officer een ‘hele nieuwe ervaring’.  In een interview met Reuters zegt ze dat de applicatie de winkelbeleving met die van online verbindt. Met de app kunnen mensen visualiseren hoe de Ikea-producten er in hun woning uitzien. De afmetingen van de kamers in het huis kunnen worden ingevoerd en er kan gekozen worden uit verschillende woonstijlen.

Niet alleen meer boodschappenlijstje

Die producten kunnen dan ook via de app worden besteld, iets wat niet mogelijk is in de huidige app of in de augmented reality-app die het bedrijf in 2017 los lanceerde. In de huidige app kunnen producten alleen op een boodschappenlijstje worden geplaatst voor een winkelbezoek. Alleen via de website kan online worden besteld.

Telefoon op stoel richten

Met de nieuwe shopping-app kunnen klanten in de kleinere winkels van Ikea waar niet de hele collectie is te zien, het ruime aanbod toch zien. Met de app kunnen mensen door bijvoorbeeld hun telefoon op een stoel in de showroom te richten, de stoel in andere kleuren zien. Ikea wil meer kleinere winkels in stedelijke gebieden openen om tegemoet te komen aan veranderende consumentenbehoeften.

De app wordt als eerste in Frankrijk en Nederland gelanceerd en daarna verder uitgerold in de acht belangrijkste Ikea-markten. Eerder berichtte Twinkle al dat Nederland vooraan staat in de uitrol van de nieuwe app. Het is nog niet bekend wanneer de app in Nederland beschikbaar is.

Digitale strategie

De nieuwe app maakt onderdeel uit van de strategie van de Zweedse woongigant om meer de digitale weg te bewandelen.