Twinkle | Digital Commerce

Passen en meten met virtuele Billy en Ivar

2018-12-06
1000562
  • 3:53

De Ikea Place-applicatie, die in september 2017 uitkwam, wordt in veel publicaties bestempeld als de populairste augmented-realityapp op de markt – met uitzondering van games. Ontwikkelaar van de app is het Nederlandse softwarebedrijf TWNKLS. Daniel van der Schoor, projectleider: ‘Je kunt in principe je hele woonkamer met augmented-realitymodellen vullen.’

Het kan soms vies tegenvallen, de zoektocht naar die ene leuke bank die precies in jouw huis past. Is hij niet te lang, en hoe diep moet hij zijn? Hoe zit het met de kleur, vloekt dat niet verschrikkelijk? Een woning richt zich niet vanzelf in. Inmiddels is de technologische ontwikkeling dusdanig ver dat steeds meer tools ingezet kunnen worden die daarbij helpen.

De Ikea Place-applicatie is zo’n hulpstuk. Met behulp van deze app kunnen consumenten de meubels, die ze normaal alleen in de catalogus, online of in de Ikea-winkels vinden, realtime in hun eigen woonkamer aanschouwen. Daarbij kunnen ze de meubels verplaatsen en draaien. De gedachte is dat door te visualiseren met augmented reality (AR) de klant beter kan inschatten of een meubel wel of niet in zijn inrichting past.

TWNKLS werd in 2016 door Ikea benaderd voor het realiseren van AR-toepassingen in de catalogus-app van de Zweedse meubelverkoper. ‘Dat was een stuk minder uitgebreid dan dat we nu met Ikea Place gerealiseerd hebben’, verklaart Daniel van der Schoor, die namens TWNKLS het project Ikea Place leidt. ‘Door onze hechte samenwerking met Apple kregen we als één van de eersten toegang tot de ARKit van Apple, een framework waarmee AR-toepassingen in applicaties worden gebouwd. Daarom werden wij gevraagd om Ikea Place te ontwikkelen voor de lancering van ARKit en Apple’s besturingssysteem iOS 11 in september 2017.’

Herkenning

TWNKLS is zeven jaar geleden opgericht als specialist in AR-technologie. Sinds die tijd heeft de technologie een enorme ontwikkeling doorgemaakt, vertelt Van der Schoor. ‘Sinds een jaar gaan de ontwikkelingen binnen AR heel snel. We zien vooral dat er meer kennis is van de omgeving en dat die kennis ook veel beter ingezet wordt. Zo worden bijvoorbeeld vloeren en muren nu beter herkend. Hierdoor kunnen virtuele meubels realistischer en accurater in iemands kamer geplaatst worden. Vroeger werden alleen maar ruwe vormen herkend.’

Visual search

Relatief nieuw in de Ikea Place-app is de visual search-optie. Daarin worden meubels uit het assortiment van Ikea gezocht op basis van bestaande stoelen of banken. Een voorbeeld: een consument is tijdens een verjaardag van zijn tante te spreken over haar gele bank en scant hem in de app. De app zoekt vervolgens naar vergelijkbare artikelen in het assortiment. ‘Feitelijk wordt er een foto gemaakt van het object, dat dan wordt herkend op basis van visuele kenmerken zoals vorm en kleur. ‘De visual search-functie gebruikt deep learning-technologie om meubels te zoeken binnen het assortiment’, aldus Van der Schoor. ‘Daarna kun je het gevonden meubel virtueel in je kamer plaatsen. Dat beperkt zich niet tot één model. Je kunt in principe je hele woonkamer met AR-modellen vullen.’

Automatisch converteren

In de applicatie zitten inmiddels meer dan vierduizend meubels verwerkt, ruim twee keer zoveel als bij de lancering. Dat was voor een project dat in acht weken moest worden afgerond, een hele klus. Van der Schoor: ‘Ikea heeft een eigen afdeling in house die 3D-modellen van meubels maakt. De rekenkracht van mobiele apparaten schiet doorgaans tekort om deze modellen in een AR-omgeving weer te geven. De realtime weergave, dus op schaal in je eigen woonkamer, vergt nogal wat rekenkracht. De 3D-modellen moesten dus geoptimaliseerd worden. Wij hebben een 3D-conversion pipeline ontwikkeld waarmee 3D-modellen automatisch worden geconverteerd naar modellen die je op een mobiel apparaat kunt gebruiken. Dat is ook de enige manier waarop je dit volume voor elkaar kunt krijgen in een dermate korte periode.’

Waardering

Door de 3D-modellen in een dusdanig tempo te converteren, kon bij de lancering in september 2017 een applicatie worden getoond aan het grote publiek met ongeveer tweeduizend AR-modellen. Mede daardoor is de app enorm populair. Van der Schoor: ‘De gemiddelde beoordeling van de applicatie schommelt rond de 4.5. Dat is uitzonderlijk hoog, zeker gezien het aantal downloads van tegen de vier miljoen. Het doel was vooraf om deze technologie vooral bij zo veel mogelijk mensen wereldwijd in de huiskamer te krijgen. Dat is gelukt.’

Inmiddels is de Ikea Place app beschikbaar voor zowel iOS als Android.

Ikea
Het is een jubileumjaar voor de Zweedse meubelverkoper. Ikea begon 75 jaar geleden als postorderbedrijf in het Zweedse dorpje Älmhult. Online is de retailer inmiddels goed voor een omzet van naar schatting 85 miljoen euro. Daarmee bezet Ikea de 23ste positie in de Twinkle100. In 2025 wil het bedrijf drie miljard klanten wereldwijd bereiken en daarom gaf Ikea onlangs aan naar elf nieuwe markten uit te gaan breiden; onder meer in Chili, Colombia en Peru moeten de komende jaren filialen komen te staan. Sinds afgelopen jaar kunnen klanten in België, Roemenië en Maleisië ook online shoppen bij de meubelgigant. Ikea is nu in 35 landen online actief. In het afgelopen boekjaar werden de webshops van Ikea wereldwijd 2,5 miljard keer bezocht.