Al in zijn beginjaren bij GfK kwam Laurent de Groof in contact met retail. Hij deed er datatrajecten voor onder meer supermarktketens Jumbo, Plus en Super de Boer. Later werkte hij met het GfK-mediapanel via browser plug-ins aan onderzoeken voor onder andere Google. Eind vorig jaar begon De Groof als programmamanager van het nieuwe data- en kennisplatform Retail Insiders. In februari ging het platform live.
Inspiratie
‘Ik heb diverse inspiratiebronnen. Om te beginnen is er Retail-insider.com, een Canadese site – bijna naamgenoot van ons nieuwe platform – die veel internationale cases van allerlei concepten biedt. Daarnaast is er het FoodService Instituut Nederland, die vind ik op het gebied van food-data heel interessant. Ten derde ben ik geïntrigeerd door New York als bron van winkels en concepten die worden uitgeprobeerd. Ik was er het afgelopen jaar en bezocht onder meer de start-up Normal, waar ze 3D-geprinte oortjes verkopen. Een prachtig concept: ze maken foto’s van je oor en op basis daarvan printen ze exact op maat comfortabele oortjes. Heel inspirerend, zo’n customized product.’
E-commerce
‘Het leuke aan e-commerce vind ik de snelheid. Het is zo’n dynamische markt, als je denkt: we zijn er, dan staat de nieuwe uitdaging al klaar. Ik las Het geheim van bol.com, het boek van Michel Schaeffer, en dat is natuurlijk een fantastisch succesverhaal, maar hij laat ook zien dat ze een paar keer langs de rand van de afgrond liepen en dat alleen de Nederlandse vestiging het heeft overleefd. In de platformeconomie die nu opkomt zou Amazon een grote bedreiging kunnen zijn. Het kan heel snel gaan. Ik ben benieuwd hoe zich dat gaat ontwikkelen.’
Ontwikkeling
Een interessante ontwikkeling zie ik bij de retouren binnen e-commerce. Op de Webwinkel Vakdagen volgde ik de presentatie van Zalando, de fashionretailer heeft er relatief veel last van. Zij werken aan hun Connected Retail-netwerk, een model waarin ze aanhaken bij een lokale winkel om die de producten te laten leveren; logistiek gezien beter en efficiënter voor de supply chain aan beide kanten. Maar vervolgens raak je een kernpunt van e-commerce: wie is de owner of the data? Bij een loyale klant is er geen probleem, maar wie draagt het risico bij een minder loyale klant die veel bestellingen terugstuurt? Hoe gaat daar een oplossing voor gevonden worden?’
Vrije tijd
‘Zomers ben ik een liefhebber van fietsen. Ik zit bij een fietsclubje dat Les Chouffes heet, oftewel het bier. Dat geeft al wel een beetje aan hoe fanatiek we zijn, haha! En in de winter ga ik graag naar de sportschool. Verder heb ik kinderen van 14 en 16, en ik vind het in het weekend hartstikke leuk om ze bij het hockey-/voetbalveld aan te moedigen.
Afgelopen jaar heb ik met mijn gezin een reis gemaakt langs de oostkust van de VS. Dat was een ideale vakantie: we startten in New York, gingen onder meer met de Greyhound naar Washington en combineerden steden en winkels met outdoor-activiteiten.’
Trots
‘Ik ben trots op de livegang van Retail Insiders. We hebben er veel pr mee kunnen genereren, het ziet er mooi uit en het dashboard is goed gelukt. Het wordt op een makkelijke manier ontsloten en geeft helderheid over wat het is.’
Als ik later groot ben …
‘… dan ben ik een bier tappende boswachter in mijn eigen Boshuisje. Dat is een horecagelegenheid die ik samen met mijn zus wil opzetten aan de rand van een bosgebied.’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Zoef zoef met Les Chouffes’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.