Twinkle | Digital Commerce

Nieuw platform Retail Insiders: 'Cijfers en kennis op één locatie'

2019-02-08
1024512
  • [nieuws]
  • 2:32

Vanaf deze week kunnen retailers terecht bij online platform Retail Insiders, een initiatief van twaalf kennisinstellingen en brancheorganisaties INretail en Thuiswinkel.org. ‘Een mooie manier om onze kennis met de sector te delen‘, zegt Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce bij de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van het Retail Innovation Platform.

Hogescholen en kennisinstellingen doen voortdurend onderzoek naar een grote diversiteit aan onderwerpen die relevant zijn voor retailers. ‘veranderend consumentengedrag, technologie in de winkel, toekomstbestendige winkelgebieden, skills, duurzaamheid, data-driven commerce’, somt Weltevreden op. De vervolgstap is het vertalen van die kennis naar de praktijk van de retailer, maar voor die overdracht is een middel nodig. ‘Vroeger was daar het Hoofdbedrijfschap Detailhandel voor, waar retailers zelf aan meebetaalden’, vertelt Weltevreden. ‘Een aantal jaar geleden is dat van overheidswege opgeheven en ontstond er een vacuüm.’ Dat kon niet, vonden Thuiswinkel.org, INretail en het Retail Innovation Platform, een initiatief van hogescholen en kennisinstellingen dat bestaat sinds september 2017. ‘Er moest één centrale plek komen waar retailers terechtkunnen voor branchecijfers en -informatie. Dat is Retail Insiders geworden.’

Het platform bevat naast een grote verzameling statistieken over allerlei retailbranches ook publicaties over onderzoeken en een agenda. ‘Je kunt er terecht voor data van belangrijke evenementen, voor informatie en rapporten over bijvoorbeeld winkelgebieden, privacy, de platformeconomie, e-commerce, werkgelegenheid, enzovoorts. Cijfers en kennis op één locatie. Dat juichen wij als kennisinstellingen van harte toe.’

Retail Insiders biedt retailers uitkomst wanneer zij bijvoorbeeld worstelen met bepaalde vraagstukken, behoefte hebben aan advies of hun branchekennis op peil willen houden. ‘Er staan al diverse rapporten op de site, maar er komt nog veel meer aan. Een voorbeeld: in het kader van onderzoek door ShoppingTomorrow bestuderen we de implementatie van technologie in winkels. Wat levert zo’n technologie de retailer nou concreet op en waar moet je op letten bij implementatie? We publiceren over zulke kwesties rapporten met best practices, key learnings en conceptuele modellen die je kunt gebruiken om een visie te creëren op de inzet van technologie. Hele praktische kennis, waarvan we willen dat niet alleen de retailers in ons netwerk er toegang toe krijgen, maar álle retailers.’

Ook voor toegang tot stageplaatsen, opleidingen en onderzoeksopdrachten kunnen retailers op Retail Insiders terecht. ‘Wat wij vaak merken, is dat het voor retailers met een onderzoeksvraag of kennisbehoefte moeilijk is om zomaar bij een hogeschool aan te kloppen. Dat is ook best lastig, want bij wie moet je dan zijn, hoe kom je er binnen? Door Retail Insiders als outlet van het Retail Innovation platform te gebruiken wordt het voor retailers makkelijker om samen te werken met kennisinstellingen. Klop bij ons aan en wij brengen je in contact met de juiste hogeschool.’ Die platformfunctie, gedreven door de bundeling van de krachten van brancheorganisaties en kennisinstellingen, brengt vraag en aanbod van kennis bij elkaar, verwacht Weltevreden. ‘Ik hoop dat dit hét kennisportaal voor de sector gaat worden.’

Jesse Weltevreden is, naast voorzitter van het Retail Innovation Platform, professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam. Ook geeft hij leiding aan het daaraan gelieerde Centre for Market Insights (CMI), onderzoekspartner voor de Twinkle100.


Gerelateerde artikelen: