Twinkle | Digital Commerce

Ceconomy snijdt in kosten en heroverweegt formules

2019-04-30
1000562
  • [nieuws]
  • 1:33

MediaMarkt-moeder Ceconomy heeft aangekondigd een aantal drastische veranderingen door te voeren. De resultaten van de holding vallen al langer tegen en daar moet nu wat aan gedaan worden.

Daarom wil het bedrijf tegen het seizoen 2020/21 jaarlijks 110 tot 130 miljoen euro bezuinigen aan personeelskosten en indirecte uitgaven, als gevolg daarvan verdwijnen vijfhonderd banen. Resultaten van Ceconomy vallen al een tijd tegen. Zo schreef de onderneming vorig jaar meerdere malen rode cijfers en moest het de winstverwachting naar beneden bijstellen. ‘Dit zal ons in staat stellen om meer dan voorheen te concentreren op de behoeften van onze klanten en legt de basis voor duurzame en winstgevende groei in de toekomst’, stelt ceo Jörn Werner van Ceconomy.

Het blijft echter niet bij snijden in bijvoorbeeld personeelskosten. Ook verschillende onderdelen van de holding worden heroverwogen of gestopt. Dat laatste geldt voor muziekstreamingsdienst Juke en marketingbureau in klantendata Retail Media Group. Ook de posities van online aanbieder van dagdeals iBood, nummer 140 van de Twinkle100, en re-commerce platform Flip4New worden nader onderzocht.

Fases

De holding heeft de reorganisatie in twee fases opgesplitst, de heroverweging van de formules behoort tot de tweede fase. In de eerste fase wordt met name op organisatorisch gebied het één en ander veranderd. Zo worden onder meer de bestuurlijke activiteiten van MediaMarktSaturn beter gebundeld. ´In de toekomst zullen we sneller opereren, flexibeler en meer gefocust zijn en ons concentreren op onze belangrijkste gebieden zoals digitale groei, diensten en categorie- en supply management. Daarom creëren we de basis om te versterken en onze operationele activiteiten te ontwikkelen’, aldus Ferran Reverter, ceo van MediaMarktSaturn.

Tot slot meldt het bedrijf dat zowel Ceconomy als MediaMarktSaturn willen blijven investeren in gebieden als ‘digitaal amusement’  en verkoop van refurbished artikelen. Het wil daarvoor ook met meer partners gaan samenwerken, al is nog niet duidelijk met wie. De reorganisatie wordt eind 2020 afgerond.