MediaMarkt-moeder Ceconomy heeft aangekondigd een aantal drastische veranderingen door te voeren. De resultaten van de holding vallen al langer tegen en daar moet nu wat aan gedaan worden.
Daarom wil het bedrijf tegen het seizoen 2020/21 jaarlijks 110 tot 130 miljoen euro bezuinigen aan personeelskosten en indirecte uitgaven, als gevolg daarvan verdwijnen vijfhonderd banen. Resultaten van Ceconomy vallen al een tijd tegen. Zo schreef de onderneming vorig jaar meerdere malen rode cijfers en moest het de winstverwachting naar beneden bijstellen. ‘Dit zal ons in staat stellen om meer dan voorheen te concentreren op de behoeften van onze klanten en legt de basis voor duurzame en winstgevende groei in de toekomst’, stelt ceo Jörn Werner van Ceconomy.
Het blijft echter niet bij snijden in bijvoorbeeld personeelskosten. Ook verschillende onderdelen van de holding worden heroverwogen of gestopt. Dat laatste geldt voor muziekstreamingsdienst Juke en marketingbureau in klantendata Retail Media Group. Ook de posities van online aanbieder van dagdeals iBood, nummer 140 van de Twinkle100, en re-commerce platform Flip4New worden nader onderzocht.
Fases
De holding heeft de reorganisatie in twee fases opgesplitst, de heroverweging van de formules behoort tot de tweede fase. In de eerste fase wordt met name op organisatorisch gebied het één en ander veranderd. Zo worden onder meer de bestuurlijke activiteiten van MediaMarktSaturn beter gebundeld. ´In de toekomst zullen we sneller opereren, flexibeler en meer gefocust zijn en ons concentreren op onze belangrijkste gebieden zoals digitale groei, diensten en categorie- en supply management. Daarom creëren we de basis om te versterken en onze operationele activiteiten te ontwikkelen’, aldus Ferran Reverter, ceo van MediaMarktSaturn.
Tot slot meldt het bedrijf dat zowel Ceconomy als MediaMarktSaturn willen blijven investeren in gebieden als ‘digitaal amusement’ en verkoop van refurbished artikelen. Het wil daarvoor ook met meer partners gaan samenwerken, al is nog niet duidelijk met wie. De reorganisatie wordt eind 2020 afgerond.
Het ís ook wel een hele verandering, van een MediaMarkt dat (ik kon daar prima mee leven, overigens) bewust kiest GEEN webwinkel in de formule op te nemen en daarmee de half-autonome winkels een optimale vrijheid van handelen te geven binnen deze formule. Daarna tóch wat modisch meedeed aan webwinkelen met een ondermaatse website, en nu heel duidelijk switcht naar een bricks en clicks formule. Tja, dan zijn je winkelpanden gelijk veel te groot (in Alphen aan den Rijn) is de verdieping gesloten en ook op de begane grond is ruimte vrijgemaakt) én heeft dat onderscheid tussen MediaMarkt en Saturn geen zin meer. Dat betekent dat er veel energie in de webwinkel moet worden gestoken, terwijl op de winkelorganisatie wordt bezuinigd. Wel wordt het heel moeilijk om lokaal aangepast beleid voor de winkels te voeren. Conclusie moet zijn dat MediaMarkt zich in het diepe stort, terwijl het onzeker is of deze strategie wél opgewassen is tegen de harde concurrentie in deze markt.