Twinkle | Digital Commerce

MediaMarkt-moeder ziet verlies fors toenemen

2018-05-17
1000562
  • [nieuws]
  • 1:11

Ceconomy, het moederbedrijf van onder andere MediaMarkt, heeft in het afgelopen kwartaal 110 miljoen euro verlies geleden. Dat is een flinke daling in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder, toen de min nog tot 1 miljoen euro werd beperkt.

Als oorzaak voor het verlies noemt het retailconcern bijzondere waardevermindering van zijn belang in Metro.

De omzet van Ceconomy kwam in het laatste kwartaal uit op 5,249 miljard euro. Dat is iets minder dan dezelfde periode vorig jaar, toen het concern 5,258 miljard euro omzette. Het bedrijfsresultaat (EBITDA) steeg wel naar 97 miljoen euro, terwijl dat een jaar eerder nog 40 miljoen euro was.

'Veel progressie'

'Na een ingetogen start van het jaar, kenden we een goed tweede kwartaal, waar we zowel operationeel als strategisch veel progressie hebben geboekt', vertelt ceo Pieter Haas. 'Belangrijk in het tweede kwartaal is het werk dat we hebben verricht in het voorbereiden van de geplande Europesan Retail Alliance tussen MediaMarkt Saturn en Fnac Darty.'

Aanzienlijke groei online

Vorig jaar kwam de volledige omzet van Ceconomy uit op ruim 22 miljard euro. Een lichte groei - 285 miljoen - ten opzichte van 2016. Ongeveer 11 procent van de totale verkopen haalt Ceconomy uit zijn online tak. Ruim 2,4 miljard euro ging er in 2017 over de digitale toonbank. Een groei van 23 procent. Daarmee is het online omzetaandeel het afgelopen jaar met 2 volle procentpunten gestegen.