Twinkle | Digital Commerce

MediaMarktSaturn zet GenAI Voicebot in

2024-10-22
1000562
  • 1:16

MediaMarktSaturn gebruikt een op GenAI gebaseerde voicebot om klanten te woord te staan die contact opnemen met de klantenservice. Hiervoor maakt het gebruik van de FAQ’s op de sites van de elektronicaketen om zo de meest voorkomende klantvragen op te lossen.

De voicebot werd in september gelanceerd in Duitsland, schrijft de keten in een persbericht, en de eerste live testfase is gestart in Oostenrijk en Nederland. De uitrol gaat begin 2025 verder in Spanje.

Altijd bereikbaar

De nieuwe voicebot is 24 uur per dag bereikbaar en biedt directe hulp, ook buiten de openingstijden van de klantenservice. De voicebot is geoptimaliseerd om de vragen van klanten te begrijpen en een natuurlijke, prettige gesprekssfeer te creëren. Het maakt hierbij gebruik van de FAQ-kennis over onderwerpen als productadvies, reparatie- en garantiediensten, leveringen of retouren. Het is nog steeds mogelijk om een echte persoon aan de lijn te krijgen wanneer dat gewenst is of wanneer de voicebot geen oplossing kan bieden voor een probleem.

Optimalisatie

‘Door de integratie van onze nieuwe voicebot optimaliseren we voortdurend ons digitale dienstenaanbod’, legt Henny Steiniger, Vice President Services & Solutions, Customer Experience & Care uit. ‘Door het gebruik van kunstmatige intelligentie verhogen we niet alleen onze efficiëntie, maar bieden we deze ook aan onze klanten een dienst die 24/7 beschikbaar is.’ Naast de bestaande Voicebot-mogelijkheden testen ze momenteel of en hoe extra functies, zoals informatie over de bestelstatus of productbeschikbaarheid, kunnen worden geïntegreerd.

Beeld: MediaMarktSaturn