Albert Heijn, bol.com, Corendon, FBTO, Flinders en wehkamp wonnen gisteren de Shopping Awards Vakprijzen 2019. Wat deden zij zo goed?
Hieronder lees je een korte motivatie van de jury over de winnaars in zes categorieën:
DHL FMCG & Personal care: Albert Heijn
Albert Heijn begrijpt de mentale belasting van het boodschappen doen, probeert het ‘gedoe’ zo veel mogelijk weg te halen. De focus is verschoven van procesoptimalisatie naar problemenoplossing, waarbij de verschillende kanalen steeds beter worden geïntegreerd en steeds meer personalisatie wordt toegepast. ‘Retail as a Service’ is de visie, die zichtbaar ten uitvoer wordt gebracht. De marktleider heeft in 2018 stappen gezet op heel veel verschillende fronten, om propositie- en efficiencyverbeteringen te bewerkstellingen. Dankzij het innovatie-framework kunnen razendsnel prototypes in de markt worden gezet. Er is lef om te experimenteren. Albert Heijn kan zich digitaal meten met grote internationale branchegenoten en is unaniem gekozen tot winnaar van deze Shopping Award.
Albert Heijn werd gisteren door de verzamelde vakjuryvoorzitters ook gekroond tot Beslist.nl Beste Winkel.
Kieskeurig Consumer electronics & Telecom: bol.com
De jury is het meest onder de indruk van hetgeen bol.com in 2018 heeft laten zien. Niet alleen positioneert het bedrijf zich steeds meer als platform, ook verliest het daarbij de klant niet uit het oog. Met gepersonaliseerde filtering en visualisatie is bol.com verder dan de rest in consumentenelektronica en zodoende de overtuigende winnaar.
Travel & Leisure: Corendon
Wat Corendon heeft gedaan met zijn uitbreiding op Maastricht Aachen Airport is een huzarenstukje. Het aantal vluchten vanaf deze luchthaven groeit in rap tempo en de gezonde bezetting is behaald mede dankzij een uitgekiende omnichannel benadering. Zo werden QR-codes toegevoegd aan printadvertenties. Consumenten die de code scanden werden geretarget en ontvingen online een banner. Een sterk staaltje van offline/online integratie, waardoor Corendon op nieuwe bestemmingen marktaandeel vergroot en ook in Maastricht sneller groeit dan zijn eigen ambitie.
Personal & Financial services: FBTO
FBTO komt van ver en kreeg veel voor elkaar. Het bedrijf zette grote stappen in 2018 en behaalde tastbare resultaten. Opvallend is de innovatiekracht en de permanente focus op verbetering van de interactie met de klant. FBTO boekte imposante, meetbare resultaten op het gebied van onder meer SEA en SEO. De resultaten werden bovendien bereikt op eigen kracht: met eigen, interne teams. De passie binnen FBTO is voelbaar.
ING Home & Living: Flinders
Zeven jaar nadat het bedrijf deelnam in de categorie start-ups gaat Flinders nu terecht met een award naar huis. De organisatie ademt stijlvol wonen. Op het gebied van inspiratie is Flinders een voorbeeld voor andere omnichannel retailers en e-commerce platforms. Flinders besteedt aandacht aan duurzaam design en startte in 2018 met succes de styling advies-aan-huis service, waardoor het gemiddelde aankoopbedrag aanzienlijk is verhoogd.
Adyen Fashion & Lifestyle: wehkamp
Vooral op het gebied van personalisatie heeft wehkamp indrukwekkende stappen gezet. Het warenhuis heeft de belofte van vorig jaar, toen werd gewerkt aan onder meer het platform en de processen, ingelost. Met onder meer zelflerende aanbevelingen en auto-suggesties voor contextuele data, waarbij het productaanbod wordt aangepast aan bijvoorbeeld het weer of het tijdstip van de dag, maakt wehkamp het verschil.
Zie ook de jurymotivaties over:
- De Stiho Group, winnaar van de B2B Award
- Beerwulf, winnaar van de Beste Starter Award
Zie ook het dossier over de Shopping Awards 2019.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
De jury over de winnaars van de Shopping Awards Vakprijzen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.