Twinkle | Digital Commerce

Nieuwe online dienst haalt bagage op

2020-07-17
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Vliegtuigpassagiers kunnen voortaan hun bagage thuis laten ophalen, in plaats van deze in te checken op het vliegveld. Corendon, FedEx en Luggage Care zijn een samenwerking aangegaan voor de nieuwe online service.

Passagiers moeten wel eerst online inchecken voor hun vlucht, zo schrijft het Algemeen Dagblad. De nieuwe dienst Luggo haalt koffers thuis op en zorgt ervoor dat ze via een beveiligde verzenddienst in het vliegtuig terechtkomen. Klanten kunnen via een app hun bagage volgen. De service is beschikbaar voor reizigers die een reis hebben geboekt bij Corendon en vliegen vanaf Schiphol. Later wordt daar ook luchthaven Maastricht-Aachen aan toegevoegd.

’Reizen met het vliegtuig, en met name het incheckproces voor bagage, wordt vaak als stressvol ervaren’, vertelt Raoul Nijlhof, medeoprichter van Luggage Care aan de krant. ‘Met deze ophaalservice wordt een belangrijke bron van zorg weggenomen en kunnen passagiers met een ontspannen gevoel richting het vliegveld.’

De vliegtuigmaatschappij benadrukt de meerwaarde van de nieuwe dienst, aldus Steven van der Heijden van Corendon. ‘We voorkomen wachtrijen bij incheckbalies. Dit vermindert het contact met grondpersoneel en andere passagiers. Dit initiatief moet ertoe bijdragen dat mensen in de anderhalvemetersamenleving veilig en verantwoord op vakantie gaan.

In 2017 experimenteerde PostNL nog met een soortgelijke service, maar in 2019 werd deze opgedoekt. Het postbedrijf liet destijds weten te kiezen voor andere prioriteiten. De service van PostNL bestond uit twee verschillende diensten. De check-in service gold als totaalpakket waarbij bagage werd opgehaald en ingecheckt voor de reiziger. Bij de standaardservice werden de koffers alleen opgehaald.