Twinkle | Digital Commerce

Moderetailers checken serieretourneerders via social media

2019-02-05
1024512
  • 1:04

Om te voorkomen dat klanten gedragen artikelen terugsturen, waarschuwt de Britse modespeler Asos dat hun sociale media-accounts onder de loep gelegd worden.

De retailer heeft aangekondigd bij vermoedens van misbruik van de retourservice de Instagram- en Facebookpagina's van aanvragers te checken. Wie daarop een foto geplaatst heeft waaruit blijkt dat het artikel gedragen is, krijgt geen akkoord voor de retouraanvraag. Ook het Britse warenhuis Harrods hanteert een dergelijke aanpak.

Op de zwarte lijst

Retailplatform Brightpearl, dat met tweehonderd retailers in Groot-Brittannië sprak, meldt dat ruim een derde van hen de stroom 'serieretouren' het afgelopen jaar zag toenemen. Bijna de helft van de retailers is van plan klanten die in hoge mate bestelde items terugsturen, op een zwarte lijst te plaatsen. Volgens dataverzamelaar Clear Returns kosten retouren de Britse retailsector jaarlijks zo'n 68 miljard euro: bijna 23 miljard euro daarvan vloeit voort uit de e-commerce sector.

Grote labels

Onlangs bleek dat fashionreus Zalando de retourstroom probeert in te dammen via extra grote labels op artikelen: wie wil retourneren, mag dat label niet verwijderen. Daarmee hoopt Zalando klanten die het kledingstuk dragen en alsnog terugsturen, te ontmoedigen.