Twinkle | Digital Commerce

Exclusieve kunstprints

2019-03-11
1000562
  • [interview]
  • 1:24

Limited art prints, oftewel gesigneerde reproducties in een oplage van circa 25 stuks, speciaal geproduceerd voor Mr. Wallski. Dit platform wil met hoogwaardige prints van werk van ‘originele, invloedrijke en trendy kunstenaars’ de traditionele kunstmarkt openbreken.

Erik van den Berg is medeoprichter en ceo van Mr. Wallski. Bij de start, eind 2018, waren 35 kunstenaars aangesloten. Wat maakt de webshop onderscheidend van andere kunstplatforms? ‘We zagen bij anderen beperkte exclusiviteit en weinig uniciteit. Al onze prints zijn gelimiteerd en dankzij onze samenwerking met Re-Art van enorm hoge kwaliteit’, zegt Van den Berg. Die kwaliteit is in zijn ogen innovatief: ‘Een print van Mr. Wallski is een zogenaamde Certified Art Giclee, wat betekent dat hij is gemaakt met de beste apparatuur die beschikbaar is met kostbare inkten op zuurvrije materialen.’ De kunstwerken zijn niet allemaal op voorraad. ‘Dat verschilt per kunstenaar en zelfs per werk. Soms weten we dat een kunstprint snel uitverkocht zal raken, waardoor deze vooraf geprint wordt. Bij werken waar we dit niet verwachten, maken we gebruik van printing on demand’, aldus de ceo.

Voor de distributie heeft Mr. Wallski ‘een betrouwbare partner, gespecialiseerd in verpakkingsoplossingen’. Waar nodig maakt het bedrijf gebruik van op maat gemaakte houten bekisting. Van den Berg: ‘Alle prints worden veilig en verzekerd gratis verzonden.’ Om meer exposure in Nederland te genereren werkt hij samen met pr-bureau Mediatic, voor internationale zichtbaarheid moeten social- en online marketeers zorgdragen. ‘Onze missie is om kunst kopen eenvoudig en toegankelijk te maken voor iedereen die graag iets unieks aan de muur wil hangen. We merken dat in Nederland kunstprints niet altijd op waarde geschat worden. Dat is nog wel een uitdaging’, aldus de ceo. Hij is verder druk om binnen b2b partnerships te sluiten met een aantal grote partijen.