Nederlandse consumenten zijn verdeeld over de verzendkostenkwestie. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft (48 procent) vindt dat een paar euro aan verzendkosten moet kunnen, 40 procent vindt betalen voor verzending onzin.
Sinds enkele maanden is de discussie over verzendkosten weer opgelaaid. In oktober vorig jaar pleitte de regeringspartij ChristenUnie al voor de invoer van een verplichte heffing op thuisbezorgde pakketten, en veel webshops blijken inmiddels ook al om te zijn. Onder consumenten is een grote groep voor en een grote groep tegen, blijkt uit onderzoek van verzendplatform Wuunder.
40 procent van de Nederlanders vindt verzendkosten onzin, vooral omdat de korte route die in Nederland moet worden afgelegd niet in verhouding staat met de verzendkosten die zij betalen. 48 procent van de Nederlanders vindt juist weer dat een paar euro aan verzendkosten geen kwaad kan.
Een kleine groep (19 procent) deelt de mening van de ChristenUnie en vindt dat de overheid verzendkosten moet verplichten.
Aan het onderzoek deden 1.077 respondenten mee, die zowel in fysieke winkels als in webshops aankopen doen.
Nederlands willen liever niets betalen. Alles moet gratis. En dus ook verzenden. Echter is dat voor een webshop niet vol te houden. Gratis verzenden bestaat niet. En dan hebben we het nog niet eens over de impact op het milieu. Dat steeds meer webshop verzendkosten gaan rekenen is ook niet meer dan logisch. Het is wel belangrijk dat de grote partijen zoals Amazon, Bol.com of Coolblue ook overstag gaan. Dan worden de productprijzen ook veel realistischer want verzendkosten zitten in een prijs verdisconteerd. Betalen voor retourzending is al een goede stap.
Als webwinkel houder maken wij dit dagelijks mee. De Nederlandse consument staat niet te trappelen om verzendkosten te betalen. Ook retourneren dient volgens de consument gratis te zijn. Terwijl je eigenlijk best kosten in rekening mag brengen. Al verwacht ik wel in 2023-2024 dat steeds meer webshops geneigd zullen zijn om retourkosten in rekening te brengen.
Blijf me verbazen over hoe naief klanten zijn en werkelijk denken dat gratis verzending bestaat. Wij verkopen b.v. op bol, daar is verzending gratis, maar dat betekend enkel dat 100% van de verzendkosten in de productprijs doorberekend zijn. wij zijn dan altijd heel blij met klanten die 5 producten kopen en dus ondanks de gratis verzending in werkelijkheid 5 x de verzendkosten betalen en wij maar 1 keer de kosten hebben. en tevens zit in elk product al een bijdrage doorberekend voor het gratis retour kunnen sturen. in de praktijk betaal je dus ook al wat voor het retoursturen, ook als je dat dus niet doet.
Maar klanten geloven nog steeds in sprookjes. Liever zie ik gewoon eerlijke kosten doorberekend aan klanten voor verzending en retourneren, dan kunnen de prijzen ook wat naar beneden en zijn klanten uiteindelijk goedkoper uit.
In onze webshop rekenen we eerlijke prijzen. Maar ja, daar moet klant wel verzendkosten betalen en als ze willen retourneren, dan zijn de retourverzendkosten voor eigen rekening. Onze prijzen op Bol liggen ruim 10 euro duurder. Maar ja dan heb je gratis verzending en gratis retourneren.